zaterdag 23 februari 2013

Tapenade van kastanjechampignons

Champignons....ik heb er eerlijk gezegd helemaal niks mee. Van kinds af aan heb ik ze niet lekker gevonden, soort onkauwbaar karton vond ik het altijd. Ik viste ze dan ook steevast uit de macaroni of waar het ook in zat, hoe klein ook gesneden ik vond ze altijd :).
Nu gebruik ik ze ook nauwelijks moet ik eerlijk zeggen, mijn kinderen zijn er in ieder geval niet mee opgegroeid.
Maar sinds ik iedere week een biologisch pakket krijg, heb ik al een aantal keren paddestoelen gekregen, kastanjechampignons meestal. Vaak maar klein gesneden door roerbakgerechten gedaan, 1x geroerbakt met spruitjes (dat was erg lekker by the way met mosterdsaus en spekjes) en ook wel eens weg moeten gooien omdat ik er gewoon echt niks mee kon (of wilde...dat laat ik maar in het midden haha).
Maaaar nu heb ik iets lekkers ontdekt wat ik met deze door mij ongewilde bewoners van mijn groentenla kan doen, tapenade maken!!! Echt heel simpel (uiteraard) en met een heerlijke smaak.
Vurrukkulluk op een stokbroodje (of dat heerlijke ambachtelijk gebakken brood van de Appie dat je zelf moet snijden), maar een cracker gaat ook prima.
Ik zou zeggen, probeer het en verras jezelf!

Tapenade van kastanjechampignons

1 bakje kastanjechampignons, in stukken gehakt
1 teentje knoflook, gehakt
olijfolie
1 thl gedroogde tijm of 2 thl verse tijm (gehakt)
sap van halve citroen
2 el verse gehakte platte peterselie
zout/peper

Doe 2 el olijfolie in een koekenpan en bak de kastanjechampignons op middelmatig vuur tot ze mooi bruin zijn. Voeg dan de knoflook, tijm en het citroensap toe en bak 1 minuut mee.
Doe dan alles in een keukenmachine (of blender) en voeg de peterselie toe, 1 el olijfolie en peper en zout naar smaak. Meng tot een gladde massa (blijft wat rul maar dat hoort juist is is een heerlijke structuur). Proef op peper en zout en voeg eventueel nog wat toe. Als het te droog is kan er nog wat olijfolie bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten