dinsdag 5 februari 2013

Bloemkoolsoep


Ik kreeg zowaar gisteren het verzoek van mijn oudste zoon of ik vandaag bloemkoolsoep wil maken!!?! Ik wist even niet wat mij overkwam...normaal gesproken lust hij namelijk bijna niets, is zeer kieskeurig en proeven is altijd een 'beproeving' bij hem. Dit was dus een eureka-moment voor mij als moeder zijnde :)

Dus ik heb net een bloemkool gescored en ga zo de soep maar alvast maken, hoef ik dat straks niet meer te doen.
Net als de broccolisoep is deze soep ook super simpel om te maken met een verbluffend resultaat, zacht en romig van smaak en textuur, heerlijk! (en dus ook zeer geschikt voor kinderen)




Bloemkoolsoep
kerrie madras met kurkuma

1 bloemkool, van bladeren ontdaan en in roosjes gesneden
1,5 liter bouillon
1 el kerriepoeder (of kerrie madras)
1 thl kurkuma
1 rode ui, gesnipperd
peper/zout
2 el olijfolie

Zet een grote pan op middelmatig vuur en doe de olie erin. Fruit het uitje op wat lager vuur een minuut of 6. Voeg de kerrie toe en roer dat een minuutje erdoor. Dan mogen de bloemkoolroosjes erbij, goed omscheppen en dan de bouillon erbij schenken.

Laat aan de kook komen en zet dan weer laag, kook zo'n 10 a 12 minuten (tot de bloemkool goed zacht is) en pureer het geheel dan met een staafmixer.
Proef op peper en zout en voila Chou-Fleur Soupe :)



4 opmerkingen:

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat mij dit recept niet als eerste aansprak.
    Maar het was boven verwachting lekker en idd zelfs mijn kids hebben ervan gesmuld! Ik heb de kurkuma tegelijk met de kerrie erbij gedaan.
    Hopelijk is dat goed zag ik niet echt terug in het recept.
    Bedankt voor de tip :) Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      Heel herkenbaar, de meeste mensen hebben zoiets van: Bloemkoolsoep??? Yikes!! Maar zodra ze het dan proeven zijn ze om :).
      Bloemkool heeft onterecht een slechte reputatie, je kan er zoveel kanten mee op. Probeer ook eens mijn bloemkool couscous, ook deze is niet te versmaden.
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen
  2. Hij staat bijna te pruttelen..... ik ben benieuwd!!

    BeantwoordenVerwijderen