donderdag 14 februari 2013

HomeMade Turkse Pizza


Zelfgemaakte turkse pizza (waarbij ik ooit een stukje van mijn duim afsneed) zijn een lekker snel gerecht. Makkelijk op drukke dagen of gewoon heerlijk relaxed voor in het weekend.

Ik had al een eerdere versie op mijn Blog staan van dit gerecht maar daar was ik toch niet helemaal tevreden over. Bij deze dus een gewijzigde versie. Voor het gemak kan je gewone tortilla's kopen bij de supermarkt (volkoren dan het liefst). Op de foto zie je een in de supermarkt gekochte wrap (die ik dan zelf niet eet), maar ik maak ze ook vaak zelf. Het recept hiervoor zet ik onderaan deze pagina.

Uiteraard is dit geen authentieke turkse pizza, maar het is wel degelijk een heerlijk alternatief dat ook nog eens een stukje gezonder is dan de afhaal-versie en niet geheel onbelangrijk: binnen een half uurtje te maken!! (en kids-proof!) Dit is een van de weinige gerechten (zo niet de enige) waarbij mijn kinderen vrijwillig salade eten!!

Ik zou zeggen, probeer het eens, maar snij niet in je vingers!!



Home Made Turkse Pizza

500 gr bio rundergehakt
2 el komijn
1 el paprikapoeder
1 of een 1/2 rode peper, gehakt zaadjes verwijderd
handje walnoten, gehakt
1 thl gedroogde rozemarijn
2 teentjes knoflook, geperst
blikje tomatenpuree
wraps (zelfgemaakt of gekocht, volkoren of glutenvrije)
olijfolie
3 lente uitjes, gesneden
1 gele paprika in stukjes
1/2 komkommer in blokjes
zakje gemixte sla
1 el citroensap
1/2 bosje verse koriander, gehakt
1/2 bosje verse dille, gehakt
Peper/zout
Optioneel: Feta

Verwarm de oven voor op 180 graden

Verhit een koekenpan en doe er het gehakt, peper, zout, komijn en paprikapoeder in. Meng alles goed en bak het vlees op middelhoog vuur gaar. Strooi de walnoten erbij en de rozemarijn, roer er goed door. Doe op het laatst de geperste knoflook en de tomatenpuree (plus een scheutje water) erbij, meng en haal de pan van het vuur.

Pak nu 4 wraps en besmeer ze met ongeveer 2 flinke el van het gehaktmengsel en leg ze een minuut of 3 a 4 in de oven.

Doe nu de lente ui, paprika, komkommer, sla en verse kruiden in een slakom en mix een dressing van 3 el olijfolie, 1 el citroensap en peper en zout. Giet over de salade en hussel goed om. Zet op tafel. Doe in een apart schaaltje wat verkruimelde feta voor de liefhebbers.

Geef iedereen een wrap en laat ze er de salade opscheppen. Oprollen en smullen maar!
Lekker met zelfgemaakte knoflooksaus erbij!



Zelf Glutenvrije Wraps maken

300 gr glutenvrije bloem (van bijvoorbeeld Doves Farm)
100 - 150 ml ijskoud water
snuf wijnsteenbakpoeder (mespuntje)
snuf zout
olijfolie

Doe de bloem in een kom en giet beetje bij beetje het ijskoude water erbij en kneed tot een mooi deeg is dat niet meer plakt. Je kan extra bloem toevoegen als het plakkerig blijft.
Maak van het deeg een stuk of 6 tot 8 ballen en leg deze in de kom en zet de kom een half uurtje in de koelkast.
Leg de ballen stuk voor stuk tussen 2 vellen bakpapier en rol met de deegroller zo dun mogelijk uit.
Bak ze in een koekenpan in wat olijfolie. De baktijd is vrij kort omdat ze als het goed is zo dun zijn.
Bij mij is het ongeveer 1,5 a 2 minuten per kant. Laat de wraps afkoelen en vul ze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten