zaterdag 22 juni 2013

Geweldige 'Cheesecake' zonder zuivel, geraffineerde suiker of gluten en met heeeeel veel smaak!


Ik ben veel aan het uitproberen qua baksels nu geraffineerde suiker geen optie meer is. (en de meeste suikervervangers trouwens ook niet...) Het bananen-dadelbrood is een groot succes hier thuis (en bij anderen heb ik gehoord), maar het is weer tijd voor iets nieuws.

Een Cheesecake deze keer...maar dan zonder 'cheese' ... dat klinkt raar. Het is een veganistische Cheesecake, maar dat klinkt wellicht weer zo geitenwollensokkerig. Het houdt in dat er geen zuivel wordt gebruikt (ook geen eieren) en in dit geval ook geen geraffineerde suiker en gluten. 

Heel allergie-vriendelijk dus (behalve als je noten-allergie hebt) Ik heb hem van een Blog van iemand anders gehaald en ietsiepietsie aangepast. (http://mijnplantenavontuurtje.blogspot.nl/2013/06/romig-citroentaartje-met-banaan-en-kokos.html?spref=fb)
Echt vurrukkulluk al zeg ik het zelf, heerlijk met wat verse aardbeien of frambozen erbij. En niet geheel onbelangrijk, super snel te maken en gewoon in de koelkast laten opstijven, komt geen oven aan te pas.
Enjoy and spread the word :) 

'Cheesecake'

Voor de bodem:
40 gr havermout
100 gr geblancheerde witte amandelen
50 gr gebroken lijnzaad
150 gr ontpitte en grof gehakte dadels
40 gr kokosolie, gesmolten

Voor de vulling:
100 gr ongeroosterde ongezouten cashewnoten
100 gr kokosrasp
3 bananen, in stukken
sap van 2 citroenen
2 el kokosolie, gesmolten

Maak eerst de bodem:
Doe alle ingredienten in een keukenmachine en maal tot het een licht plakkerig geheel is geworden. Schep er een kwart uit (dit komt later op de taart) Bekleed een springvorm van maximaal 24 cm (hoe groter hoe dunner de bodem en lager de taart wordt...) met bakpapier en druk het mengsel hier in. Strijk zo glad mogelijk. Zet in de koelkast

Nu de vulling:
Maak de keukenmachine even schoon en doe dan de ingredienten voor de vulling erin. Pulseer tot het een gladde dikke romige massa is geworden.
Haal de taartbodem uit de koelkast en lepel de vulling erop. Schud de springvorm zachtjes heen en weer zodat alles gelijkmatig wordt verdeeld.
Zet nu 1,5 uur in de koeling.

Als de taart goed koud en stijf is kan je de rest van het beslag er overheen kruimelen. Opdienen met verse aardbeien of frambozen. Heeeerlijk!

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooie site!! En wat een lekkere recepten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Emke,

      Dank je wel!
      Wat leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen :)
      Heb je al wat uitgeprobeerd? Ik hoor graag ervaringen.

      Groetjes
      Jenny

      Verwijderen
  2. Hij staat nu in de koelkast op te stijven. Straks stiekem alvast een stukje proeven. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maakte deze voor m'n verjaardag een week of twee geleden. En oh, wat is-ie lekker! Ik deed er blauwe bessen bovenop. Mijn man vond 'm trouwens ook heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Sandra! En wat een goed idee van die blauwe bessen, dat lijkt me inderdaad een lekkere combi :)

      Verwijderen
  4. fijn en lekker zonder suiker, heb ook chocolade gemaakt zonder suiker heeeerlijk. bedankt voor deze aanvulling!
    Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dorine,
      Leuk dat je dit recept hebt uitgeprobeerd! Ergens deze week ga ik een suikervrije appel-rozijnen cake op mijn Blog zetten, dat zou ook wel eens wat voor jou kunnen zijn.
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen
  5. Gister gemaakt, super simpel, vandaag als verjaardagstaart uitgedeeld, hij is heerlijk! Voor herhaling vatbaar.super

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen Roos! Dit is hier ook altijd een hit met verjaardagen, samen met de andere variaties die ook op mijn blog staan. Niemand die gelooft dat het een 'gezonde' taart is omdat ie zooo lekker is!

      Verwijderen