maandag 24 juni 2013

Chocoshock taart


Oooh ik had van de week zo'n trek in chocola, chocoladetaart dan wel te verstaan. En het liefst een hele pure donker smakende chocotaart....Zonder suiker natuurlijk, dus ik ben mijn kookboeken ingedoken om een recept te zoeken.

Dat vond ik al vrij snel in "Oersterk Koken", het kookboek met oervoedings-recepten. Leuk boek by the way, staat veel info in en veel recepten. Niet allemaal even geweldig als ik eerlijk ben, maar sommige zijn zeker blijvertjes, zoals deze Chocoshock taart! Zonder geraffineerde suikers en ook nog eens glutenvrij.

Ik had nog een bakje frambozen in de koelkast dus die heb ik er mooi op gedecoreerd. Het frisse van het fruit combineert geweldig met de donkere smaak van de taart! Natuurlijk is de taart ook nog eens heel gemakkelijk in elkaar te breien, dus er is werkelijk GEEN reden waarom je deze niet zou maken :)


Chocoshock Taart

100 gr roomboter of kokosolie, in zachte blokjes
100 gr pure (liefst 85%) chocola, in stukjes
2 eieren, gesplitst
5 verse dadels, gepureerd
100 gr amandelmeel (of 100 gr speltmeel)
bakje frambozen of blauwe bessen

Voor het glazuur:
3 volle el kokosolie
1 volle el cacaopoeder
honing naar smaak

Verwarm de oven voor op 150 graden. Vet een taartvorm in of gebruik een siliconen vorm zoals ik heb gedaan.
Verwarm de boter en chocola voor de taart au bain-marie en laat daarna even afkoelen.
Klop de eierdooiers met de helft van de dadels tot een licht schuimig mengsel.
Klop de eiwitten stijf (als je de kom ondersteboven houdt moet het blijven zitten) en voeg steeds een klein beetje van de rest van de dadelpuree toe.
Roer het boter-choco-mengsel door de eierdooiers, meng goed. Doe nu het amandelmeel erbij en schep alles goed door elkaar.
Spatel nu voorzichtig de geklopte eiwitten erdoor. Doe het snel maar zachtjes, er mag geen wit meer te zien zijn.
Giet of schep nu alles in de taartvorm en bak de taart zo'n 30 - 40 minuten.
Haal uit de oven en laat helemaal afkoelen.

Maak terwijl de taart in de oven staat het glazuur:
Verwarm de kokosolie au bain-marie en roer er de cacao en honing door.  Zet even in koelkast tot het wat meer gestold is en smeer dit over de afgekoelde taart en decoreer daarna met de frambozen of bosbessen.

# Ik heb de taart afgedekt in de koelkast bewaard, koud ook erg lekker om te eten moet ik zeggen. Het lijkt een beetje op een stevige brownietaart :)


6 opmerkingen:

  1. Ik wil deze taart graag maken, maar denk je dat de amandelmeel te vervangen is door kokosmeel? Ik ben namelijk allergisch voor amandelen.. Kokosmeel is droger, dus dan zou ik bijvoorbeeld 4 eieren ipv 2 gebruiken, maar ik vraag me af of ik de rest van het recept ongewijzigd kan laten. Ik hoor graag jouw mening :) Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Hhmm dat is best veel kokosmeel. . Ik denk dat 4 eieren dan niet voldoende zullen zijn, 6 is dan beter denk ik.
      Ik zou er dan van die 6 eieren 2 splitsen en de rest zo gebruiken. De rest kan je wel zo laten denk Ik. Mocht het beslag er te droog uit zien dan kan je altijd wat melk (maakt niet uit welke soort) toevoegen. Of nog een extra ei..
      Ben wel heel benieuwd hoe de taart dan wordt, laat je het me weten? Ben zelf grote fan van kokosmeel namelijk :)
      Succes. Grtjs Jenny

      Verwijderen
    2. Ha Jenny,

      GELUKT! :) En lekker dat ie is! Ik heb uiteindelijk gebruikt:

      90 gram kokosmeel
      5 eieren
      200 ml (lactosevrije) melk
      90 gram plantaardige boter en 10 gram santen (ik bleek net te weinig boter in huis te hebben..)
      5 dadels
      100 gram chocola (87% cacao)

      Ik heb jouw recept gevolgd. Pas na het mengen van de chocoladeboter met het eigeel en het kokosmeel, heb ik de melk scheutje voor scheutje toegevoegd om het droge meel wat vochtiger te maken. Dat is eigenlijk het enige verschil, behalve dan dat ik natuurlijk ook meer eieren nodig had.

      Voor het glazuur heb ik 100 gram santen en 25 gram cacao gebruikt, plus een lepeltje honing.

      Ik ga hem vanavond serveren aan de visite, maar ik vind hem persoonlijk erg geslaagd :) Bedankt!

      Verwijderen
    3. Oh wat goed zeg! Wat vond de visite ervan? :)
      Ik ga deze versie zelf ook zeker een keertje maken, lijkt me heerlijk. De laatste keer heb ik de frambozen door het beslag gedaan, dat is ook erg lekker trouwens. Goed idee om de santen te gebruiken voor het glazuur, lekker en een stuk goedkoper dan kokosolie!
      Fijn dat het geslaagd is. Fijne zondag.
      grtjs
      Jenny

      Verwijderen
  2. Visite vond het ook heerlijk! Niemand kon proeven dat het 'geen echte' chocoladetaart was, ze dachten namelijk dat het brownies van de bakker waren :) Frambozen is ook een goed idee!

    Ja, santen vind ik fijner werken om de een of andere reden: het lijkt wat romiger. Kokosolie heb ik wel een tijd gebruikt om in te bakken, maar de prijs houdt me inderdaad wel een beetje tegen om het opnieuw aan te schaffen..

    Fijne laatste uurtjes zondag! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dat is altijd leuk, als mensen niet door hebben dat ze een gezondere versie van iets eten :) helemaal goed!

      Verwijderen