maandag 3 juni 2013

Bietjessalade met linzen, witlof en appel

Ik ben vandaag gestart met de Sugerchallenge! 30 Dagen geen suiker om 'af te kicken' van het zoet en om te kijken of ik me dan ook daadwerkelijk beter ga voelen zoals beweerd wordt. Vind het zelf een hele uitdaging, want ik ben nu eenmaal een zoetekauw, maar ik ben gemotiveerd dus ga er helemaal voor! En er mag wel gebruik worden gemaakt van 'goede' suikervervangers en die gebruik ik vaak al dus dat is wel fijn.


Merk wel dat ik de hele dag (en het is pas mijn eerste dag!!) aan alles denk wat ik niet mag eten....hopelijk gaat dan gauw over anders hou ik het niet vol haha.
Ontbijt en lunch waren vandaag in ieder geval geen probleem (het zijn vaak de momenten ertussen).
Hieronder een heerlijke salade van geroosterde bietjes, witlof, linzen en appel.


Bietjessalade met linzen, witlof en appel

1 flink bietje, in aluminiumfolie een uur in de oven geroosterd op 200 gr
1 stronk witlof, in kleine reepjes gesneden (hart eerst verwijderen, want erg bitter)
1 appel, geschild en in blokjes
handje walnoten, grof gehakt
kopje bruine linzen, gekookt
olijfolie
1 el citroensap
1/2 thl mosterd
peper/zout

Als het bietje wat is afgekoeld haal je de schil eraf en hak het dan in klein blokjes. 
Doe de linzen, blokjes biet, reepjes witlof en stukjes appel in een grote kom en hussel goed door elkaar.
Doe in een klein potje met deksel 4 el olijfolie, het citroensap, de mosterd en wat peper en zout. Schud goed en giet over de salade.
Schep alles goed om en serveer.
Wat feta erbij zou denk ik ook heerlijk zijn. Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jenny, ik heb dit slaatje vandaag gemaakt. Ik ben de enige hier in huis die niet z'n neus optrekt bij rauw witlof, dus dat heb ik er niet ingedaan. In plaats daarvan wat fijngesneden venkel recht uit de tuin. Ik vond 't lekker en ja, die feta erbij lijkt me ook wel wat. Is voor de volgende keer. Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Witlof is hier ook geen favoriet hoor, terwijl het eigenlijk rauw veel smakelijker is dan gekookt! (althans, vind ik dan...)
    venkel is ook een leuk idee zeg, ben dol op de smaak van venkel dus dat ga ik zeker ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen