maandag 10 juni 2013

Bananen-dadelbrood


Nu ik suikervrij eet moet ik nog wat creatiever zijn met bakken.  De Meeste suikervervangers mogen nl de eerste maand ook niet. ..
Niet getreurd, ik hou wel van een uitdaging!
Mijn eerste baksel is een bananen-dadelbrood. En al zeg ik het zelf, deze is niet te versmaden! !


Bananen-dadelbrood

150 gr amandelmeel (of 150 gr speltmeel of een mengsel van spelt- en rijstmeel)
6 dadels, ontpit en in stukjes gehakt
2 rijpe bananen, geprakt
100 ml water
2 el kokosolie, gesmolten
2 eiwitten
1/2 thl zuiveringszout
1/2 thl kaneel
1 thl bakpoeder
Handje walnoten

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe de gehakte dadels in een kom en schenk het water er overheen. Voeg het zuiveringszout toe en zet even opzij.
Doe in een andere kom het amandelmeel met bakpoeder en kaneel, schep om.
Voeg de olie toe aan de dadels en meng voorzichtig.  Doe nu de bananen en de eiwitten erbij en roer goed.
Nu mag het meelmengsel erbij, mix goed met houten lepel.
Schep het mengsel in een siliconen cakevorm of ingevet bakblik.
Strijk glad en druk de walnoten er voorzichtig in. Zet in de oven voor ongeveer 45 minuten. Een scherp mes moet er schoon uitkomen.
Laat afkoelen op een rooster en probeer daarna de verleiding te weerstaan om het hele brood naar binnen te werken :-)

27 opmerkingen:

  1. Het water loopt me in de mond als ik je recept lees. Dank je wel voor het delen. Waar koop ik zuiveringszout? M'ty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zuiveringszout kan je bij de natuur-of reformwinkel kopen maar vaak ook bij de drogist of apotheek. Het is een donkergroen doosje.
      Succes met het recept het is echt heel erg lekker!

      Verwijderen
  2. Moeten de eiwitten wel of niet opgeklopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit staat nu bij mij in de oven, maar na 30 minuten zijn de randen al zwart en in het midden is het nog rauw??!!
    Heb het in een brood bak blik gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow dat is niet de bedoeling... staat de oven niet te hoog of het blik te hoog in de oven? Aluminium folie er overheen leggen en het beste hopen. ..

      Verwijderen
  4. Ben er nu maar muesli van aan het maken, helemaal mislukt helaas. Smaakt wel erg lekker, de droge stukken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oven stond op 180 graden. Lees je reactie een beetje laat...Nou
    ja, de stukjes door de yoghurt heen smaken prima:) Volgende keer beter...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, ik heb zojuist de cake gebakken. De smaak is heerlijk maar de cake is een beetje vochtig. Had ik de 100 ml water van de dadels moeten afgieten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi wat leuk dat je dit recept hebt gemaakt!
      De cake hoort wel wat smeuig te zijn, maar niet echt heel erg vochtig. Ik zou dan de volgende keer 50 ml water gebruiken ipv 100 ml.
      Succes!

      Verwijderen
    2. Bedankt Jenny! Ik ga hem zeker nog eens maken want hij smaakt heerlijk!

      Verwijderen
  7. Kun je amandelmeel ook vervangen door bijv. speltmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ja dat kan hoor, zou geen probleem moeten zijn!
      Succes met bakken.
      grtjs Jenny

      Verwijderen
  8. Ik heb 'm net gemaakt enb na even een beetje koelen een plakje af gesneden om te zien hoe hij was, mes was er schoon uit gekomen maar toch was ie erg nat! Heb 'm dus terug in de oven gedaan in een poging 'm wat droger te krijgen, hopelijk lukt dat!
    Wat me ook opvalt is dat mijn brood van binnen veel donkerder van kleur is dan jouw broodje hier op de foto! Heb jij wellicht ander meel gebruikt ipv amandelmeel??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Angelique,
      Wat vreemd dat ie zo nat is gebleven... Ik gebruik zelf altijd amandelmeel en heb dit nooit gehad. Wellicht dat het aan de soort oven kan liggen? Ik heb een heteluchtoven..
      Je hebt wel het recept gevolgd? Niet per ongeluk hele eieren ipv de eiwitten gebruikt o.i.d.?
      Ik hoop voor je dat hij na wat langer in de oven toch nog gaar is geworden want het is zo lekker!
      grtjs
      Jenny

      Verwijderen
    2. ik heb m opengesneden nog een tijdje in de oven gedaan , de stukjes die eetbaar zijn geblevenzijn erg lekker. Ik wil 'mmorgen opnieuw proberen, minder water bij de dadels...kijken of het dan beter gaat... Verbaas me nog steeds over het kleurverschil?? Ik heb ook een heteluchtoven en gebruik ook amandelmeel...

      Verwijderen
  9. Denk je dat het ook met kokosmeel of sojameel kan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het niet zo 1 op 1 vervangen met kokosmeel want dat neemt veel meer vocht op. Je zou dan een combi moeten maken van kokosmeel en een ander meel en veel meer eieren of vocht erbij moeten doen. Met sojameel ben ik niet bekend dus daar kan ik niks over zeggen helaas. ..

      Verwijderen
  10. ik heb 'm nog een keer geprobeerd, iets minder water dit keer én wat langer in de oven gelaten....nog nat... :( zonde van alle ingrediënten...ik snap er niks van....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach wat zonde angelique.. begrijp er echt niks van. Ik ga hem van de week zelf ook weer eens maken kijken hoe hij dan wordt wellicht zit er een foutje in het recept maar ik dacht alles wel goed te hebben genoteerd..

      Verwijderen
  11. Haal hem niet uit de oven, heb hem er 10 minuten langer in laten staan en daarna nog een minuut of 20 af laten koelen in de oven. Hij is mij bij mij ook een stuk donkerder dan op jouw foto, maar de smaak hmmmmmmm. Ga hem snel aansnijden en invriezen want anders is hij vanavond nog op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is hij dan van binnen of van buiten donkerder? Fijn dat je 'm lekker vindt!
      Grtjs
      Jenny

      Verwijderen
  12. Waarmee kan je zuiveringszout vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi..ik heb de cake ook vandaag gemaakt. Indachtig de opmerkingen over de vochtigheid heb ik 125 gr amandelmeel genomen en 40 gr roggemeel. Het eiwit het ik er stijf geklopt o[ t laatst doorheen gespateld. Je kunt ook appel en peer nemen als je geen banaan lust, die variant heb ik pas bij een vriendin gehad( en zo kwam ik hier...) erg lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow deze is perfect!! Beste bananenbrood die ik tot nu toe heb gemaakt. En heb er al vele gemaakt en geprobeerd! heb zelf nog wat blauwe bessen erdoor gedaan en pompoenpitten op de bovenkant!! Hij is echt perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Jane! Ben zelf ook grote fan van dit recept (heb er ook al meer dan een dozijn geprobeerd). blauwe bessen ga ik volgende ook proberen, lijkt me dat dat een lekkere frisse smaak geeft!

      Verwijderen