maandag 4 maart 2013

Daar zijn we weer: Kippakketjes met pesto rosso en rauwe ham

Zooooo daar ben ik weer :). Eventjes niet geblogd door zieken thuis (zelf ook) en een culinair weekendje weg met dineren bij sterren restaurant De Karpendonkse Hoeve!
Maar nu zijn we weer up and running dus eens kijken wat we vandaag voor recept gaan delen. Zelf doe ik makkelijk (sportdag vandaag), de spaghetti van gisteren wordt vanavond gewoon eventjes opgewarmd, dus daar kan ik even geen inspiratie uit halen.

Ik zat even te kijken in mijn receptenindex (ja want die heb ik haha) en mijn oog viel op kip. Iedereen lust wel kip, zeker kinderen zijn er vaak gek op. Ik vind kip ook lekker (mijn man wat minder) maar ook wel wat saai. Dus je moet er wel wat leuks mee doen :).
Dit is heel simpel en overheerlijk, lekker met de gebakken aardappeltjes uit de oven en wat boontjes of broccoli of een salade erbij.

Oh ja, koop ajb biologische of in ieder geval scharrelkip....niet om mij een plezier te doen maar vooral jezelf en degene voor wie je kookt... na het zien van de documentaire Food Inc. ben ik genezen van de 'gewone (lees plof) kip'!! (aanrader om eens te bekijken trouwens)

Kip met pesto rosso en rauwe ham

4 enkele kipfilets
6 el pesto rosso (zelfgemaakt of uit een potje met zo min mogelijk toevoegingen)
100 gr rauwe ham
scheutje olijfolie
Oven voorverwarmen op 200 graden.
Snij de kipfilet over de lengte in met een scherp mes, zodat er een soort zakje ontstaat. Doe hierin bij elke kipfilet een flinke eetlepel pesto rosso, smeer uit. Vouw de kip weer dicht en smeer de bovenkant in met de overgebleven pesto. Wikkel daarna de filets lekker strak in de rauwe ham zodat het mooie pakketjes worden.
Vet een braadslee (of ovenschaal) in met olie en leg de kippakketjes erin. Zet in de oven voor ongeveer 20 minuten, keer halverwege.
Voor zelfgemaakte pesto rosso:
stuk of 10 zongedroogde tomaatjes op olie
paar flinke scheuten olie uit de pot van de tomaatjes
1 el (met kop) parmezaanse kaas
3 takjes basilicum (alleen de blaadjes)
1/2 blikje ansjovis
teentje knoflook, geperst
1 thl kappertjes
zout/peper
Doe alles in een keukenmachine en mix goed door elkaar. Wees niet te scheutig met de olie, je kan er beter wat bij doen dan dat je direct al teveel hebt. Proef op peper en zout en gebruik als hierboven beschreven of smeer het op een stokbroodje, doe het in de tomatensoep, voeg  toe aan pastasaus...etc etc..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten