donderdag 28 maart 2013

Gehaktbrood


Gehaktbrood....wie maakt dat nou nog tegewoordig?? Nog maar weinig mensen denk ik zo...waaronder ik tot niet zo lang geleden :)
Het klinkt eeuwen oud vind ik zelf...gehaktbrood... Niet iets van deze tijd. Maar ik heb een recept, deze keer nauwelijks verbouwd, maar eerlijk 'gepikt' uit een van mijn kookboeken, waardoor je het wellicht toch eens gaat maken en daarna vaker op tafel zal zetten.

Het kookboek "koken met karin - kleine moeite groot effect" is een leuk boekje met heerlijke simpele recepten (op mijn lijf geschreven!) waarin ook dit gehaktbrood staat.
Ik ga het met jullie delen, omdat het weer eens een andere manier is om gehakt te gebruiken en natuurlijk ook omdat het niet te versmaden is!

Gehaktbrood

400 gr biologisch rundergehakt
2 rode uien, gesnipperd
100 gedr abrikozen, klein gesneden
handje rozijnen (geweekt in wat warm water)
1 el kerriepoeder (met kop)
5 takjes platte peterselie, gehakt
3 el glutenvrij paneermeel
scheutje rijst- of amandelmelk
1 bio ei
scheutje olijfolie

Verwarm de oven voor op 200 graden en zet een ingevet brood- of cakeblik klaar.
Verhit de olie in en koekenpan en fruit de ui met de kerrie op laag vuur een minuut of 5. Zet daarna de pan van het vuur.
Doe in een grote kom: het gehakt met de abrikozen, de peterselie, de rozijnen, het paneermeel en het ei. Maal flink peper en zout erover en kneed het geheel goed door. Voeg dan nog het ui-kerrie mengsel erbij en kneed door elkaar. Maak er een flinke bal van en doe deze in het brood- cakeblik. Druk uit met de bvenkant van je hand zodat het hele blik gevuld is.
Zet 3 kwartier in de oven. Check af en toe de bovenkant, of het niet te hard gaat. (anders even afdekken met aluminiumfolie)

Haal de schaal uit de oven en laat even 5 minuten staan. Giet het teveel aan vet eruit en serveer.

#lekker met gebakken aardappeltjes en boontjes, maar ook met rijst en doperwten of welke groenten je zelf lekker vindt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten