zondag 10 maart 2013

Geroosterde wintergroenten met kliekjes

Vandaag een niks-doe-dag gehad. Man en oudste zoon zijn de hele dag in Zeeland voor een taekwondo toernooi en ik en de andere 2 jochies hebben heerlijk gehangen, filmpjes gekeken, gespeeld en gepuzzeld. Is nog best lastig moet ik zeggen, om echt even de boel de boel te laten :)
(er wachten namelijk wassen genoeg die gewassen moeten worden, opgevouwen of gestreken...kamers die aan kant moeten, kasten die uitgemest dienen te worden en speelgoed dat echt uitgezocht moet worden, maar dat alles niet vandaag!)
Werd net gebeld met de mededeling dat de oudste wel MacDonalds heeft verdiend en dat er dus vette hap gehaald gaat worden. In eerste instantie vond ik dat prima, had toch niet veel zin om wat te doen dus wel zo makkelijk.

Maar na een blik in mijn koelkast ga ik toch maar wat kokkerellen. De kids mogen van mij van de "Gouden Bogen"eten, maar voor mijzelf (en manlief) maak ik iets anders. Wel zo verstandig aangezien ik nogal reageer op verkeerd voedsel de laatste weken.
Wat heb ik dan liggen:
Nou...pastinaak (de witte wortel), zoete aardappel, nog een kwart pompoen en een restje kruidenboter, heb nog stokbrood en 2 gehaktballen die over waren van 2 dagen geleden. Daar kan ik vast wel wat mee!

Ik maak: Geroosterde wintergroenten met stokbrood en kruidenboter en gehaktballen erbij. Zo komen de resten groenten op en de overgebleven kliekjes van gister en eergisteren, helemaal goed bezig al zeg ik het zelf hihi.

Geroosterde groenten (voor 2 personen)

2 pastinaken (geschild en in stukken van 5 cm lang en 1,5 cm breed gesneden)
2 kleine uien (gepeld en in vieren)
1/2 bol knoflook (losse velletjes eraf)
3 kleine zoete aardappelen (goed gewassen en met schil doormidden gesneden en dan in 3en)
stuk pompoen (in repen van 1 cm breed gesneden)
2 takjes rozemarijn (naaldjes gehakt)
1 thl zout
60 ml olijfolie
peper

Warm de oven voor op 190 graden.
Mix in een kommetje de olijfolie met de rozemarijn, knoflookbol en zout en peper door elkaar. Doe de pastinaak en uien in een braadslee en giet de oliemix eroverheen. Hussel goed met je handen zodat alles onder zit.
Zet voor 10 minuten in de oven.
Voeg daarna de zoete aardappel en pompoen toe en schep alles goed door elkaar met een houten lepel zodat alles goed met olie bedekt is.
Zet 30 tot 40 minuten in de oven, tot alle groenten goed gaar is. Tussen door even goed omscheppen.
Maak ondertussen een dressing van 1 el citroensap, 2 el kappertjes, 1 thl agavesiroop, 1/4 thl mosterd en 4 el olijfolie door elkaar. Giet dit over de groenten zodra ze uit de oven komen. Roer dan goed en proef op zout en peper.
Strooi er eventueel nog wat sesamzaadjes overheen als je die toevallig in huis hebt. Zet de braadslee op tafel en val aan

Ik serveer hier dus vandaag kruidenboter met stokbrood bij en gehaktballen. Wellicht niet de alledaagse combinatie, maar erg smakelijk en je hoeft niets weg te gooien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten