maandag 11 maart 2013

Linzensoep met geroosterde wintergroenten


Lunchtijd! Ian ligt net op bed, die heeft als lunch het laatste beetje courgettesoep (die papa heeft gemaakt!!) opgegeten met stukjes brood erin gedoopt. Heeeeerlijk vindt hij dat!
Nu is mama aan de beurt.
Ik heb nog een restje van de geroosterde wintergroenten van gisteren (die overigens erg lekker zijn) en daar maak ik linzensoep bij. Dat is echt een van mijn favoriete soepen, ik maak 'm denk ik zeker 3 of 4x per maand.
Heerlijk simpel en snel en natuurlijk subliem van smaak!


Linzensoep

 200 gr rode linzen
1 uitje, klein gesneden
2 knoflooktenen, klein gesneden
1 gedroogd pepertje (of 1/2 vers pepertje of thl sambal)
1 el komijn
1 thl gemalen koriander
1 liter bouillon
1 blik tomatenblokjes
scheutje olijfolie

Verhit de olie in een ruime pan en fruit het uitje een minuut of 7 op laag vuur zodat het lekker zacht wordt. Voeg dan de knoflook, gedroogd pepertje, komijn en koriander toe en roer goed door elkaar. Laat 1 minuutje meefruiten op nog steeds laag vuur.
Doe nu de linzen erbij samen met de tomatenblokjes, roer alles goed om. Schenk de bouillon erbij en roer alles door elkaar, breng aan de kook en zet het vuur dan laag.
Laat 15 minuten pruttelen (tot de linzen gaar zijn). Pureer met de staafmixer en proef op peper en zout (waarschijnlijk niet nodig).
Klaar is de soep.


In de tussentijd heb ik de wintergroenten opgewarmd in de oven, dus ik ga genieten!

1 opmerking:

  1. Ook deze heb ik vandaag gemaakt. Heerlijk als lunch en nog een klein restje bij het avondeten. Jum. Mijn eerste keer linzensoep, als ik had geweten dat ik daar zo gek op was...;)
    Bedankt voor je receptjes! Ik maak er regelmatig gebruik van!
    Groetjes, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen