vrijdag 10 januari 2014

Ontbijtkoekjes


Ontbijtkoek kennen we allemaal, zowel de gezondere als de minder gezonde versie. Maar dit zijn ontbijtkoekjes, dat is weer iets heel anders! Ik heb in de ochtend nooit zoveel zin om heel veel werk te hebben aan mijn eigen ontbijt. Na voor 3 koters brood gesmeerd te hebben waarbij voor 2 ook nog voor school, kleren rechtgetrokken te hebben en nog een luier te hebben verschoond wil ik graag even met een kop koffie gaan zitten voordat we de rest van de dag in vliegen...

Maar ook ik moet natuurlijk wat eten. Overnight Oats zijn hierbij een goede optie, want die zet je de avond van te voren klaar en haal je uit de koelkast als je beneden bent gekomen. Even doorroeren en je bent klaar. Maar je wilt niet iedere ochtend hetzelfde eten natuurlijk. Dus ik kwam op het idee om een koekje te maken dat je als ontbijt kan eten en waar je ook goed verzadigd van raakt en dus de komende uren op kan door toeteren.

Het resultaat zie je in het recept hieronder :). Het is een machtig koekje, vrij dik en vol met vezels dus goed voor je spijsvertering. Wel goed kauwen! Ik kan zelf op 1 of 2 van deze koekjes de hele ochtend doen, ideaal dus. De smaak vind ik zelf erg lekker, hij is niet te zoet en de pure chocoladelaag geeft het net iets extra's. 
Mocht je het niet zoet genoeg vinden dan kan je tijdens het bakproces nog een paar lepels kokosbloesemsuiker of honing toevoegen, maar om je bloedsuikerspiegel niet direct al in de ochtend te belasten zou ik het eerst zonder proberen....

Geef het eens een kans en kijk of het bevalt, Enjoy!


Ontbijtkoekjes (ongeveer 11 stuks)

80 gr pecannoten
90 gr havermout
30 gr kokosmeel
1/2 thl kaneel
snuf zout
3 el gesmolten kokosolie
9 el rijstmelk of melk naar keuze 
1/2 thl vanille
8 dadels, even geweekt in heet water
1 banaan
1 thl bakpoeder
1/2 reep pure chocola (ik heb 85% gebruikt), gesmolten

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Doe de pecannoten en de havermout in een keukenmachine en laat even draaien tot het fijngemalen is. (niet te lang anders komen de oliĆ«n uit de noten vrij en krijg je pasta)
Gooi over in een kom en voeg het kokosmeel er aan toe samen met kaneel, zout, vanille en bakpoeder.



Doe nu in de keukenmachine de kokosolie met de melk, dadels en banaan. Puls tot het goed gepureerd is.
Voeg alles samen en roer tot het goed gemengd is. Vorm dan met je handen ballen ter grote van een golfbal en leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat. Druk ze wat plat.

Zet nu in de oven voor ongeveer 25 minuten. Ik heb ze na 12 minuten gedraaid.
Laat afkoelen op een rooster en doop ze dan een voor een in de gesmolten chocola, laat dan hard worden op een vel bakpapier. Je kan de chocola er ook overheen sprenkelen, wat je zelf makkelijk vindt.





15 opmerkingen:

  1. Lijkt me erg lekker!
    Voor wat kan ik de dadels vervangen?
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilse, je zou gedroogde abrikozen kunnen nemen of rozijnen. Denk dat dat ook wel zal werken.
      Succes!
      Groetjes Jenny

      Verwijderen
  2. Ik heb ze eerdere deze week gemaakt zonder de chocolade en met abrikozen en een extra banaan ipv dadels. Na het afkoelen gelijk ingevroren en gisteren had ik ze vanuit de diepvries meegenomen naar mijn werk. Ik vind ze erg lekker! Volgende keer probeer ik ietsje minder kokosmeel te gebruiken. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Ik schraap de vanille uit een stokje Ingrid. Vind ik zelf het lekkerst.

      Verwijderen
  4. Hey Jenny! Klinkt zo simpel, moet dit gaan proberen :) Is er een speciale reden dat je voor pecannoten kiest? Of kan ik ook gemengde noten doen, of net waar ik zin in heb? Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook simpel en nog lekker ook! :)
      Je kan zelf de noten kiezen ik gebruik wat ik op dat moment in huis heb en wat ik lekker vind.
      Succes, laat je me weten wat je ervan vond als je ze hebt gemaakt?
      Grtjs Jenny

      Verwijderen
    2. Jaa! Het zijn ware snoepjes!
      Ik heb het recept wat aangepast naar 'normale' ingredienten:
      - volkorenmeel & wat kokosrasp
      - wat roomboter ipv kokosolie
      - handje rozijnen ipv dadels

      Ik wilde melk gebruiken, maar had niet meer. Yoghurt werkt ook prima! Ik heb amandelen (en een paar hazelnoten) gebruikt.

      Supermakkelijk (was even bang dat het met de staafmixer niet zo goed zou lukken) en lekker. Zeker voor herhaling vat baar. Bedant voor het recept Jenny!

      Verwijderen
    3. Wat goed om te horen! Ook dat het gewoon goed gelukt is met gewone meel en boter (dacht ik al, maar zelf niet getest).
      Fijn dat je er blij mee bent.
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen
    4. deze lijken me ook heerlijk als tussendoortje. Ik ben gek op chocolade, dus ga ze deze week proberen te maken. Dank voor het recept.

      Verwijderen
    5. Graag gedaan Janny. Leuk dat je mijn Blog bezoekt!
      Ik hoop dat ze zullen bevallen.
      Grtjs
      Jenny

      Verwijderen
  5. Ze zijn heerlijk, bij mij zijn ze wel wat zacht en donker geworden. Iemand een tip hoe het gewoon goede koekjes worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Carucha,
      Geen idee waarom ze donker zijn geworden...heb je andere ingrediƫnten gebruikt toevallig? En ze worden niet heel erg knapperig hoor, blijven redelijk zachte koekjes met een licht krokante buitenkant.
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen
  6. Echt een blijvertje! Heb alleen ook de chocola helemaal zelf gemaakt.
    Maar zijn superlekker! Vallen ook heel goed bij mensen die niet suikervrij eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij worden koekjes door boter krokant, met kokosolie niet!

    BeantwoordenVerwijderen