dinsdag 3 december 2013

Speculaas brokken


Op de valreep toch nog even een recept voor Speculaasbrokken. Velen zullen donderdag Sinterklaas vieren (of vrijdag zoals wij) en dan mag er iets van speculaas niet ontbreken natuurlijk. Vandaar toch nog even dit recept. Maar de gevulde speculaas mini muffins zijn natuurlijk ook een verrukkelijke optie voor het 'heerlijk avondje' of de gezondere versie van de kruidnootjes.


Anyway, op deze manier is er wat meer keus, het is aan jou wat je wilt maken.
Ik wens iedereen alvast een geweldige Sinterklaas! 


Speculaas Brokken

150 gr amandelmeel (of  150 gr speltmeel) 
70 gr kastanjemeel (of 50 - 70 gr rijstmeel)
100 gr gesmolten kokosolie
snuf zout
handje blanke amandelen
1 thl wijnsteenzuur poeder of bakpoeder
4 el speculaaskruiden
80 gr kokosbloesemsuiker
1 el melk 

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Meng het meel, zout, wijnsteenzuurpoeder en de speculaaskruiden in een kom.
Meng in een andere kom de gesmolten olie met de suiker en mix goed.
Voeg samen en vorm er een deegbal van. 
Zet een half uur in de koelkast.

Rol de bal deeg uit tussen 2 vellen bakpapier (zodat het niet aan je deegroller plakt) tot ongeveer 1 cm dikte. Druk nu de amandelen erin.
Kwast met een siliconenkwastje de 'koek' in met melk.

Zet nu in de oven voor ongeveer 45 minuten.
Check vanaf 35 minuten of het goed blijft gaan. Als het namelijk verbrand dan krijg je zo'n bittere smaak en dat zou zonde zijn!

Enjoy!



6 opmerkingen:

  1. Kan je het kastanje meel vervangen door speltbloem of rijstebloem.
    En kan je het amandemeel vervangen ? gezien allergie noten.
    kortom kan dit ook met een andere meel mix.
    En zouden er in het heden wat meer recepten mogen komen met speltbloem en minder suiker. want dit is niet echt suikervrij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      Ik zet over het algemeen bij mijn recepten dat het meel vervangen kan worden door speltmeel. In dit geval kan het ook vervangen worden, ik heb het er alleen niet bijgezet inderdaad. Dat zal ik nog eventjes doen.
      Ik zal niet snel recepten plaatsen waarbij ik bij de ingrediƫntenlijst speltbloem of -meel zal vermelden omdat ik dat zelf niet gebruik (ik kan niet goed tegen gluten). Maar ook hier geldt: ik zal proberen er aan te denken om vervangende meelsoorten erbij te vermelden, dat is wel zo handig.
      De suiker hoeveelheid kan je naar gelang aanpassen, ik heb in dit recept redelijk wat gebruikt maar dat is vooral omdat de kinderen het dan lekkerder vinden en het bezoek ook. Daarbij eet ik niet compleet suikervrij, probeer het suiker-arm te houden en voor de betere suikers te kiezen als ik ze wel gebruik ;).
      Nog ter info: je hebt het over speltbloem...dat geeft hetzelfde effect in je bloedsuikerspiegel als gewone witte bloem...je kan beter speltmeel gebruiken dan, daar zitten nog alle goede stoffen in en geeft minder schommelingen.
      Maar zoals het met alles is: kies waar jij je prettig bij voelt!

      groetjes en veel bakplezier
      Jenny

      Verwijderen
  2. Hij zit in de oven. Hopelijk lukt hij. Het deeg was namelijk nogal kruimelig, ik heb er zelfs meer boter in gedaan (ik heb de kokosolie vervangen door roomboter) maar het bleef erg kruimelig en het was moeilijk om er een plak van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben trouwens een andere anoniem dan de eerste persoon. :)
      MvG. Saida.

      Verwijderen
    2. Hoi Saida,
      En is het gelukt? Ben erg benieuwd. Vreemd dat het zo kruimelig bleef...wellicht dat de structuur dan toch wat anders is met kokosolie dan met boter?? Heb het zelf alleen met kokosolie gedaan namelijk, maar het lijkt me dat het geen verschil zou moeten maken.
      Hoop dat hij toch goed uit de oven is gekomen!
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen
  3. Hoi Jenny,
    Hij is best goed gelukt ja. De eerste keer nota bene dat ik iets heb gebakken. Nu dat de koek is afgekoeld is hij goed hard geworden en hij smaakt ook erg lekker. Ik heb behalve de boter trouwens ook nog meer dingen vervangen uit jouw recept namelijk:
    150 gram speltmeel, 70 gram amandelmeel, 120 gram roomboter, 80 gram palmsuiker en in plaats van melk heb ik ei gebruikt. Bedankt voor je recept!
    Groetjes,
    Saida.

    BeantwoordenVerwijderen