maandag 23 december 2013

Kokos-'Tiramisu'


Zo hier even mijn laatste recept zo voor de kerst: Tiramisu!
Of eigenlijk is het meer Cheesecake meets Tiramisu....dus dan zou het Cheeramisu moeten heten of Tiramicheese of uuuh geef het beestje een passende naam :). Ik wilde graag het originele tiramisu recept verbouwen tot een gezondere versie zonder gluten, lactose, geraffineerde suikers en andere rotzooi. Dat is prima gelukt, alleen was het lastig om die luchtige room te creëren zonder melkproducten te gebruiken.
Wellicht zijn er mensen bij wie dat wel lukt (dan hoor ik dat heeeel graag!!) maar mij dus niet en daarom heb ik voor de cheesecake-optie gekozen.


Deze week heb ik wel tal van tiramisu-varianten voorbij zien komen op onder andere Facebook, maar bij de een zaten toch weer gluten en dan bij de ander weer niet maar dan wel weer lactose of geraffineerde suikers... Vandaar dat ik toch maar mijn eigen versie ben gaan knutselen.

Dus nee het is geen echte tiramisu ook al zou het er wel voor door kunnen gaan, maar ja het is een verrukkelijk toetje geworden!! Dus luchtige room of niet, dit is er echt eentje die perfect past in een (gezond) kerstmenu! Het is wel een vrij machtig toetje dus kleine plakjes zijn meer dan voldoende denk ik. Ook is het aan te raden de tiramisu een half uurtje voor gebruik uit de koelkast te halen zodat het geheel iets zachter kan worden en het niet zo ijskoud is. En maak het een dag van te voren, want dan zijn de smaken lekker ingetrokken!

Ook zit er in deze variant kokos wat niet in het origineel voorkomt, maar dat is gewoon omdat ik erg van kokos hou en het als probeersel had toegevoegd. De laag die normaal gesproken uit lange vingers bestaat is nu vervangen door kruimeldeeg van amandel- en kokosmeel dat gezoet is met dadels. Je zou hier ook speltmeel voor kunnen gebruiken. Ik zag het niet zitten zelf lange vingers te gaan maken en in een van de voorbij komende recepten had ik die optie van kruimeldeeg gezien, beetje aangepast en huppekee!


Aan de koffie is wat rum toegevoegd, dit kan je uiteraard weglaten als je dat niet lust, geen alcohol gebruikt of als er kinderen mee eten. Je kan ook nog cafeïnevrije koffie gebruiken als je voorkeur daar naar uitgaat, alhoewel de uitgesproken smaak van espresso dan wel een beetje wegvalt denk ik.

Maar om mijn gezemel niet te lang te maken: het is gewoon een heerlijk toetje, of je het nu tiramisu noemt of iets anders. De smaak is heerlijk en daar gaat het toch om?
Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik geen foto heb van een plak op een bordje...hij zit namelijk bij mij in een smalle vrij diepe ovenschaal en ik krijg dus met geen mogelijk een mooie hele plak eruit!?!?! Erg frustrerend maar het is niet anders. Dus zorg voor bakpapier rondom zodat je het geheel eruit kan tillen en dan kan aansnijden :)

Enjoy en ik wens iedereen hele smakelijke en gezellige kerstdagen!


Kokos-Tiramisu

Kruimellaag
250 gr amandelmeel
50 gr kokosmeel
1 thl kaneel
5 geweekte en gepureerde ontpitte dadels (minimaal 1 uur)
3 el gesmolten kokosolie

'Room'
150 gr geweekte cashewnoten (minimaal 1 uur)
150 gr geweekte macadamianoten (minimaal 1 uur)
1/2 thl vanille
100 gr honing
100 gr gesmolten kokosolie
rasp van 1 citroen
hand kokosrasp
200 ml kokosmelk

Extra
(rauwe) cacao
Stukje hele pure chocola
handje kokosrasp

Maak de kruimellaag:
Verwarm de oven op 150 graden.
Doe alles in een kom en kneed met je handen goed door elkaar tot er een kruimelig deeg ontstaat. Spreid dit dan uit over een met bakpapier beklede bakplaat of schaal en zet ongeveer 30 minuten in de oven. Tussendoor hussel je alles een keer of twee goed om.
Haal uit de oven en laat helemaal afkoelen.

Zet nu ook een kopje sterke espresso, doe er een scheut rum in en laat goed afkoelen.



Maak nu de 'room':
Doe alle ingredienten in een keukenmachine en draai tot het een egale gladde massa is. Laat de machine draaien tot het echt zo glad mogelijk is. (bij mij ging dit fout want mijn machine ging dus kapot tijdens dit proces.....). Zet het dan even opzij tot je de tiramisu kan gaan opbouwen.

Bouwproces:
Bekleed een ovenschaal, bak, of wat je ook wilt gebruiken met bakpapier (heel belangrijk dus!!).
Strooi nu de helft van het kruimeldeeg op de bodem
Lepel hier ongeveer 5 eetlepels koffie overheen (de helft)
Schep nu een goede laag 'room' hierop
(ik heb nu als tussenstap een laagje geschaafde pure chocola toegevoegd, dit is optioneel)
Dan de rest van het kruimeldeeg
Weer 5 el koffie (andere helft)
Nu de rest van de 'room'
Dan met een zeefje de cacao er overheen strooien, tot alles mooi bedekt is
Nu nog een hand kokosrasp en wat geschaafde pure chocola er op en dan kan het kunstwerk afgedekt de koelkast in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten