vrijdag 20 december 2013

Gezonder Vruchtenbrood met spijs


Jiihhaaa! Missie kerstbrood is geslaagd! Ik kan jullie vertellen dat ik erg blij ben met het resultaat! Zeker als je weet dat brood en ik niet zulke dikke vrienden zijn als het op bakken aankomt....op de een of andere manier worden mijn broden nooit zoals ik ze bedoeld had, heel apart :) Maar dat is nu dus anders, want dit brood ziet er mooi uit, de structuur is geweldig en de smaak is heerlijk!
Zelfs mijn man, die niet van kerstbrood/kerststol houdt kan niet van deze versie afblijven.

Heb ik wel eens verteld dat ik een groot fan ben van een aantal Engelstalige Blogs over gezond eten? Zo niet: ik ben een groot fan van een aantal waanzinnige sites. Onder andere: Against All Grain, Ditch the Wheat en The Spunky Coconut. Allemaal stuk voor stuk fijne sites om op rond te dwalen, ideeën op te doen en recepten van te testen.

Nu was ik opzoek naar wat inspiratie voor een gezondere versie van kerstbrood, maar die kon ik daar niet vinden omdat de kerststol zoals wij die hier in Nederland kennen in het buitenland vrijwel onbekend is. Wel zag ik op een aantal leuke Nederlandse Blogs wat recepten voorbij komen, maar het was het allemaal net niet.


Naar aanleiding van tig recepten heb ik zelf onderstaand recept samengesteld en het resultaat is op de foto's te zien. De ingrediëntenlijst komt wellicht wat vreemd over, maar geloof me, het komt echt goed ;). Dit brood is vrij van gluten, lactose, gist, geraffineerde suikers en andere zooi die er in de gekochte versie van de supermarkt wel zitten. De structuur is echt goed gelukt, en na een dag totaal niet droog geworden (wat vaak wel het geval is bij andere glutenvrije broden).

Ik heb in mijn geval bruine amandelpasta gebruikt omdat de witte cashewpasta uitverkocht was, vandaar ook dat mijn brood bruin is geworden. Voor een wit brood raad ik dus aan de witte te kopen (of zelf te maken). Verder heb ik een klein beetje kokosbloesemsuiker gebruikt, maar je kan ook gepureerde dadels gebruiken, Sukrin suiker, palmsuiker, honing of ahorn siroop. In het recept hieronder zal ik de varianten erbij zetten met de hoeveelheden.

Het amandelschaafsel heb ik er achteraf pas op gestrooid, want ik was het vergeten te doen toen het brood de oven in ging. In mijn verdediging: er zat een kind met waterpokken aan mijn been vastgeplakt tijdens het hele kerstbrood-maken-proces dus je kan je voorstellen dat ik dan af en toe wat afgeleid was :).
Maar dat mag de pret en zeker de smaak niet drukken!

Verder kan je dit brood zeker wel een dag of 4 a 5 bewaren denk ik, in de koelkast wel te verstaan, goed verpakt in folie of in een afgesloten doos. Je kan er roomboter op smeren of de spijs eruit lepelen en over je broodje smeren (wat ik altijd doe) of gewoon zo oppeuzelen.

Ik hoop dat jullie blij zijn met dit recept, ik zelf in ieder geval wel en ga er maandag zeker nog eentje maken!


Gezonder Vruchtenbrood met spijs

4 grote eieren, gesplitst
250 gr witte cashewpasta
30 a 40 gr kokosbloesemsuiker (of 20 gr sukrin+ of 5 el honing/ahornsiroop of 5 gepureerde dadels)
2,5 thl appelazijn
60 ml amandelmelk of andere melk (ongezoet)
50 gr kokosmeel
1 thl zuiveringszout
1 thl kaneel
snuf zout
100 gr rozijnen
80 gr gedroogde abrikozen gehakt
75 gr amandelen gehakt (of hazelnoten of pecannoten)

Spijs

150 gr amandelmeel
1 ei
1 el citroensap
3 el honing

Maak eerst de spijs:
Meng het amandelmeel met het ei, citroensap en honing in een kom tot een spijzige massa. Het plakt lekker, je kan je handen licht vochtig maken maar niet te nat. Maak een bal van het spijs en rol het tussen je handen uit tot een worst (of tussen bakpapier). Rol het in folie en leg even in de koelkast.

Nu het brood:
Verwarm de oven voor op 150 graden en zet een klein ovenbestendig schaaltje met water onder in de oven.
Klop de eiwitten in een schaal tot zachte pieken en zet dan even opzij.
Meng nu het eigeel met de cashewpasta, kokosbloesemsuiker, appelazijn en melk tot een plakkerig geheel.
Voeg nu het kokosmeel, zuiveringszout, zout en kaneel toe en meng goed. Je hebt hier wel even spierballen voor nodig (of je moet het in een machine doen).
Nu mogen de rozijnen, abrikozen en amandelen erbij,. Ook dit weer goed mengen.
Doe nu 2 eetlepels eiwit erbij en roer er goed door.
De rest mag er nu bij, schep dit goed maar voorzichtig om en doe dit niet te lang. De eiwitten zorgen ervoor dat het brood lekker luchtig wordt en rijst.
Schep de helft van het broodmengsel in een broodbakblik dat je bekleed hebt met bakpapier. Haal de spijs rol uit de koelkast en kijk hoeveel je wilt gebruiken. Het is best aardig wat, met 2/3 van het spijs kom je ook prima uit. (van het andere deel kan je dan marsepein balletjes rollen!) Leg de rol op het deeg. 
Lepel dan de rest van het broodbeslag er overheen en strijk glad. Strooi de amandelen er overheen.
Zet in de oven voor ongeveer 45 - 50 minuten.

Enjoy!

11 opmerkingen:

  1. Zeker het proberen waard.
    Kan de honing ook vervangen worden door agavesiroop?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. of dat v die cashewnoten door pindakaas?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja je zou denken dat dat kan, maar ik kan geen garantie geven voor het resultaat want heb dat zelf niet geprobeerd. Smaak zal ook anders zijn lijkt me. Hoor graag als je het gemaakt hebt!

      Verwijderen
  3. dank je voor de snelle reactie, ik ga het zeker proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er geweldig uit! Gebruik je echt maar 50 gram kokosmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Janine :) vond het zelf ook opmerkelijk maar het is een prima brood geworden!

      Verwijderen
  5. Het lekkerste kerstbrood dat ik ooit gegeten heb, maar met Pasen doe ik er iets minder spijs in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is erg leuk om te horen zeg!
      Ja de spijs kan wel iets minder tot die conclusie was ik ook gekomen :)
      Fijne dagen nog.
      Groetjes Jenny

      Verwijderen
  6. ziet er erg lekker uit
    kan je dit ook met suikervrije jam in plaats van suiker maken

    groetjes corrinna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I make this recept every year since 2013! Thank you for sharing 😃👍🏼💕

    BeantwoordenVerwijderen