maandag 9 december 2013

Tropische Cheesecake (zonder zuivel)


Zo na een heftig weekend weer eventjes tijd op wat op mijn Blog te zetten. Afgelopen vrijdag hebben wij Sinterklaas gevierd, zaterdag ben ik met mijn man en oudste 2 zonen naar een enorme stuntshow in Arnhem geweest en gisteren hebben we de 5de verjaardag van Noah (mijn middelste) gevierd!

Ik ben wel eventjes klaar met alle drukte kan ik je vertellen! haha

Voor de verjaardag van afgelopen zondag had ik me voorgenomen om het makkelijk en simpel te houden. Had met boodschappen doen van alles kant en klaar in huis gehaald zodat ik zelf niet hoefde te stressen in de keuken. Maar ja, zondagochtend kreeg ik toch de kriebels...

Ik hou van lekker eten en snacken, maar krijg natuurlijk vaak last van al die kant en klare dingen uit de supermarkt. Om dan toch nog zelf ook een beetje mee te kunnen doen ben ik een taartje gaan maken en nog wat simpele hapjes zodat ik en ook anderen (die bezig zijn met bewust gezonder eten en/of allergieën hebben) gezellig mee konden eten. :)


Alles viel gelukkig in de smaak en ik moet eerlijk zeggen, deze cheesecake heeft de vorige qua smaak overtroffen! Het leek mij wel een goede combi om mango en kokos te combineren voor een soort van tropische smaak. Dit bleek een goed idee te zijn! (ik had mango liggen die bijna de fruitmand uitkroop dus vandaar dat ik aan mango dacht)

De taart is binnen een half uurtje gemaakt en dan hup even 2 uurtjes in de vriezer, wat choco-schaafsel erop en klaar!

Tip: Laat de noten wel minimaal 2 uur in warm water weken, dat geeft het beste resultaat. Je kan ook 200 gr cashewnoten gebruiken ipv een combi of zelf vervangen door blanke amandelen als je dat liever wilt.

Tropische Cheesecake

Voor de bodem:

100 gr amandelmeel
6 ontpitte en kort geweekte dadels
2 el gesmolten kokosolie
1/3 reep gesmolten pure chocola (85% of 92%)

Voor de vulling:

100 gr geweekte cashewnoten (min 2 uur)

100 gr geweekte macadamianoten (min 2 uur)
50 gr geraspte kokos
250 a 300 gr vruchtvlees van een flinke mango in stukken
sap van een kleine citroen
60 gr honing
80 gr gesmolten kokosolie

geschaafde pure chocola en eventueel nog handje geraspte kokos

Bodem:
Bekleed een taartvorm van 18 cm met bakpapier zowel de bodem als de zijkanten.
Maal in een keukenmachine het amandelmeel met de dadels en kokosolie en gesmolten chocola tot een plakkerige brei. Doe dit in de taartvorm en druk met de achterkant van een eetlepel rondom uit over de bodem (de randen hoeven niet!) tot het gelijkmatig verdeeld is. Zet even in de koelkast.


Vulling:
Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en draai tot het een homogene massa is geworden. Maak het zo glad mogelijk. Je blijft toch wel structuur houden vanwege de kokos. Proef of de zoetigheid voldoende is en voeg zo nodig nog wat honing toe. Schep het mengsel op de bodem en strijk glad met de achterkant van een eetlepel.
Zet de taart nu 2 uur in de vriezer.


Voor het serveren:
Haal de taart minimaal een kwartier voor serveren uit de vriezer. Schaaf nu met een kaasschaaf krullen chocola van een pure reep af en strooi deze op de taart. Je kan er ook nog een handje kokosrasp overheen strooien.
Serveer en Enjoy! (en zorg dat je zelf nog een stukje kan bemachtigen want voor je het weet issie op!)


2 opmerkingen:

  1. Ik wilde nog even zeggen dat ik deze taart vorige week heb gemaakt en hij was heerlijk! Mijn gasten vonden hem ook lekker. Hij moet alleen wel wat eerder uit de vriezer, want het duurt even voordat hij ontdooid is. Mocht de pret niet drukken. Ik ga hem voor kerst weer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Wat leuk dat je mijn Blog hebt gevonden en recepten uitprobeerd. Je brengt me op een idee voor de kerst, heb deze zelf al een tijdje niet meer gemaakt maar hij is inderdaad errug lekker!
      Fijne dagen alvast!
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen