dinsdag 26 november 2013

Mini chocomuffins


Ik weet het, ik weet het, eigenlijk zou ik nu een recept moeten posten voor speculaasjes, gevulde speculaas, marsepein of iets anders in de Sinterklaas-sfeer... Maar ik kan mezelf niet helpen, chocola is een van mijn (vele???) zwaktes. En dat mixt nu eenmaal niet zo goed met speculaas (althans, dat vind ik zelf, kruidnoten zijn dan nog de uitzondering).

Dus toen ik vanochtend naar een afspraak ging en niet met lege handen wilde komen, heb ik in een handomdraai deze mini chocomuffins gemaakt :). Heel erg lekker kan ik vertellen en zo gemaakt. Ze zijn ook nog eens schattig om te zien, leuk ook om te geven. Mocht je ze kado doen net als ik dan kan je ze beter van te voren niet proeven, want dan kan ik niet garanderen dat je ze nog wilt weggeven!


De structuur is perfect, niet droog, licht smeuig en van buiten een klein krokantje. Helemaal perfect dus. En het formaat is ook fijn. Een normale muffin is best wel een hele cake vind ik altijd en zo'n kleintje is gewoon een fijn hapje bij de koffie of thee (of 2...of 3..... maar zelfs dan heb je nog niet de hoeveelheid van een gewone muffin!)

Ik heb in dit baksel Sukrin+ gebruikt. Dat is iets nieuws (althans voor mij) waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben. Het is een suikervervanger die, in tegenstelling tot andere (chemische) zoetstoffen, niet slecht blijkt te zijn. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet over uit ben of ik dit veel zal gaan gebruiken. Het voordeel van dit product is wel dat het geen invloed heeft op de bloedsuikerspiegel en geen calorieen bevat (voor wie die telt...).

Hier heb ik het dus gebruikt en ik moet zeggen dat ik niet echt verschil proef met andere suikers die ik normaal gebruik. Er zit geen nasmaak aan zoals bijvoorbeeld Stevia wel kan hebben.
Anyway, ik probeer het gewoon uit. En ik wil er zoveel mogelijk informatie over verzamelen zodat ik zeker weet of het nu wel of niet goed voor je is. Ik heb alternatieve suikers erbij vermeld die je ook gewoon kan gebruiken. En het meel is ook te vervangen door 125 gr speltmeel.

Enjoy!



Choco Minimuffins

100 gr amandelmeel (of 100 gr speltmeel)
25 gr kokosmeel
22 pecan noten
80 gr gesmolten kokosolie of boter
75 gr kokosbloesemsuiker of palmsuiker of 40 gr sukrin+
2 eieren
2 el cacao
Snuf zout
1/2 thl zuiveringszout
1/2 reep pure chocola 85% in stukjes

Verwarm de oven voor op 175 graden. 

Meng in een kom de melen met cacao en zout.
Meng in andere kom olie met suiker en eieren. 

Voeg samen en doe het zuiveringszout erbij, roer goed door elkaar. Schep de chocolade stukjes erdoor. 

Schep in een mini muffin vorm en druk overal 1 pecannoot op.
Zet 12-13 minuten in de oven. Laat afkoelen op een rekje.

Je hebt met dit recept genoeg voor ongeveer 22 mini muffins, ik heb ze in 2 sessies gebakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten