maandag 18 november 2013

Kinderkoekjes

 
Tijd voor wat koekjes! Want wie houdt er nu niet van koekjes? En als ze dan ook nog eens niet zo slecht voor je zijn is dat natuurlijk reden te meer om ze te gaan bakken :).
 
Ik maak graag koekjes, cakes etc, alleen moet ik eerlijk bekennen dat mijn kinderen daar over het algemeen niet de grootste afnemers van zijn (behalve mijn jongste dan, dat is net een soort vuilnisbak haha). Meestal zijn mijn koeken lekker dik en vol met gedroogd fruit, noten, pure chocola, havervlokken enzo. En als het op 'stukjes' aankomt dan haken de oudste 2 dus al snel af, zonder zelfs maar te proeven!!
 
Mijn brownies en chococakejes vinden wel altijd gretig aftrek, maar ook daar moet ik dan niet teveel walnoten oid door doen.
 
 
Dus mijn missie was nu om een soort van 'saaie' koekjes te maken die de kids dus wel lekker zouden vinden. Simpele koekjes zonder opsmuk en vooral zonder de stukjes! Het liefst ook nog in leuke vormpjes dus ik ben mijn bak-la ingedoken om de uitsteekvormpjes te zoeken, want die gebruik ik niet zo vaak.
 
Het resultaat is hier goed bevallen. 'Gewone' koekjes, klein en simpel, met een goede, niet 'rare' smaak haha. Het maken is wel wat gedoe omdat het deeg wat klef is en het steeds opnieuw moet uitrollen om het zo goed mogelijk te gebruiken. Maar dat mag de pret niet drukken. 
 
Mijn koekjes zijn trouwens wat donkerder van kleur omdat ik er nog een eetlepel cacao door heb gedaan, maar dit hoeft niet.
 
 
Kinderkoekjes (ongeveer 15 stuks)
 
120 gr amandelmeel (of speltmeel)
snuf zout
60 ml gesmolten kokosolie (of roomboter)
50 gr kokosbloesemsuiker (of palmsuiker of honing of ahornsiroop)
1/2 thl vanille
 
Verwarm de oven voor op 175 graden.
 
Meng het meel met het zout.
Meng de gesmolten olie of boter met de vanille en kokosbloesemsuiker (of andere zoetmaker).
 
Voeg nat en droog samen en roer goed door en maak er een bal van. Zet dan 1 uur in de koelkast, afgedekt met plastic folie.
 
Rol vervolgens het deeg tussen 2 vellen bakpapier uit tot een plak van 1 cm dik. Steek hier zoveel mogelijk koekjes uit en leg deze op de met bakpapier beklede bakplaat. Ga door tot al het deeg op is.
 
Zet 7 - 10 minuten in de oven. Hou goed in de gaten want de laatste minuten kan het hard gaan en als ze licht aanbranden hebben ze een bittere smaak... (kan ik uit ervaring zeggen ahum..)
Laat helemaal afkoelen op de bakplaat.
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten