vrijdag 22 november 2013

Falafel van zoete aardappel


Zoete aardappelen...je houdt ervan of niet, zo simpel is het. Meestal is er geen tussenweg. Ik ben er gek op, de rest van mijn gezin helaas niet :(. Dit weerhoudt mij er echter niet van ze toch te kopen en als ik dan aardappelen in de oven maak dan gooi ik er voor mezelf een halve zoete aardappel in blokjes bij. Die vis ik er later gemakkelijk uit omdat ze natuurlijk een andere kleur hebben. Heerlijk zijn ze! Maar goed, mijn familie doe ik er dus geen plezier mee.


Ook dit recept viel bij de mannen niet zo heel erg in de smaak. Bij anderen juist weer wel (want tja, ik heb gelukkig wel meer proefpersonen!) dus ik ga het toch met jullie delen. Het is weer eens wat anders dan gewone falafel, ik vind het zelf minder zwaar op de maag liggen.


De smaak is heerlijk en je kan het combineren met een couscousschotel (in plaats van kofte-balletjes) of gewoon als lunch verorberen op je werk, terwijl je collega's jaloers toekijken!
Het is een simpel recept, zoals jullie van mij gewend zijn, alleen de aardappel roosteren in de oven duurt even een uurtje, maar goed in die tijd kan je weer allerlei andere dingen doen.

Ik hoor graag of dit recept jullie is bevallen!



Falafel van Zoete Aardappel

1 grote zoete aardappel
50 gr kikkererwtenmeel
handje gehakte verse platte peterselie
2 el komijn
1 el koriander
2 teentjes knoflook, geperst
3 el citroensap
1 el sesamzaadjes

Rooster de zoete aardappel een uur in de oven en laat dan even afkoelen op het aanrecht.
Je kan nu de schil er gemakkelijk afschuiven.
Pureer het geheel met de kruiden, meel, knoflook, peterselie en citroensap.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Schep met 2 eetlepels langwerpige balletjes en leg deze op een bakplaat bekleedt met bakpapier en bestrooi met wat sesamzaadjes. Bak 15 - 17 minuten in de oven.

4 opmerkingen:

  1. Hi Jenny,
    Je recept ziet er echt heerlijk uit, ik ga hem zo maken.
    Ik ben alleen nog even benieuwd op hoeveel graden je de bataat roostert en doe je dat met of zonder bakpapier?
    Groetjes,
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Barbara
      Wat suf dat ik dat er niet bij heb gezet! Op 200 graden en ik leg hem op bakpapier omdat er nog wel eens vocht uit loopt. en regelmatig even draaien.
      Laat je weten wat je er van vond?
      Grtjs Jenny

      Verwijderen
    2. Hi Jenny,

      ik heb ze vandaag gemaakt maar ze waren nogal droog. Kan het zijn dat er naast het citroensap ook nog iets van water toegevoegd moet worden?

      Groetjes,
      Barbara

      Verwijderen
    3. Oh wat jammer zeg. . Wellicht kan je wat melk toevoegen of water inderdaad om het wat smeuïger te maken.
      Grtjs Jenny

      Verwijderen