maandag 4 november 2013

Hele groene soep


Maandag soepdag! Oh nee, eigenlijk is het bij mij elke dag soepdag! :) Maar zo'n druilerige dag als vandaag is toch wel heel erg geschikt voor een lekkere verwarmende soep. En dan vooral eentje die in ongeveer een kwartiertje klaar is, het moet natuurlijk allemaal niet te veel werk zijn.

In mijn koelkast vond ik alleen nog een courgette en een half bakje platte peterselie en een half bakje verse munt. In de vriezer nog een pak bio doperwten, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan. Nou ja, echt aan de slag kan je het niet eens noemen. Een uitje snipperen, knoflook hakken, courgette in blokjes snijden en dan is het "heftige" werk alweer gedaan.

De geur van de peterselie en munt zijn heerlijk. Dit proef je ook terug. De soep heeft een licht zoetige smaak door de doperwten met een verrassende frisse tinteling erdoor van de munt en peterselie. Heerlijk en erg voedzaam want er zit ruim 600 gram groenten in!


Dus duik in je koelkast en vriezer om te kijken of je deze heerlijke snelle soep kan maken!
Enjoy!

Hele groene soep

1 courgette in blokjes
1 pak bio doperwten diepvries
1 rode ui gesnipperd
2 tenen knoflook fijn gehakt
1 hand gehakte verse platte peterselie
1 hand gehakte verse munt
1 liter goede gistvrije bouillon
Olijfolie
Peper/zout

Verhit scheut olijfolie in een ruime pan en die de ui erin. Fruit 6 minuutjes en voeg dan knoflook, peterselie en munt toe. Fruit 2 minuutjes.
Schep nu de courgette in de pan en roer alles door elkaar. Schenk nu de bouillon erbij en breng aan de kook.
Laat 8 minuten zachtjes koken.
Voeg nu de doperwten erbij en breng weer aan de kook. Laat 4 minuten sudderen.
Pureer met de staafmixer of in een blender en proef op peper en zout.
Eet Smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Vraagje... ik zie allemaal hele lekkere gerechten staan op je blog waaronder deze die allemaal gezonde of gezondere keuzes zijn. Maar hoe zit het met het zoutgehalte van je gerechten? Want dat is dus iets waar ik weer meer op let haha. :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ivke, leuk dat je mijn Blog bezoekt!
      Tja het zout gehalte.. Dat is "normaal" voor zover daar een standaard voor bestaat. Niet teveel niet te weinig. Het is voor mij niet iets waar ik extra op moet letten.
      Als je zelf zoutarm moet of wilt eten dan kan je de gerechten makkelijk daarop aanpassen door minder of geen zout te gebruiken en zoutarme bouillon te nemen.
      Grtjs
      Jenny

      Verwijderen