zaterdag 21 november 2015

Kipschnitzel


Schnitzels, wie is er niet dol op? Hier in huis de mannelijke bewoners (en dat is het merendeel) in ieder geval wel! Zelf vind ik het ook heus wel lekker, maar dan wel de kip variant. Het vervelende voor mij is alleen dat ik meestal nogal last ondervind van de paneerlaag. Als in opgezette buik, krampen etc. Tijd dus om een eigen variant te maken die lekker is en lief voor mijn lijf. ;)

Ik heb een aantal versies uitgeprobeerd alvorens ik het goed genoeg vond om op mijn Blog te zetten. Ik had verschillende soorten glutenvrije paneermeel staan, variĆ«rend van rijst tot mais tot combi's. Maar dat bleek niet echt heel erg lekker. Wederom bleek eenvoud de beste oplossing: Havermout!

Good ol' havermout, waar zouden we zijn zonder jou haha. In dit geval heb ik de havermout even heel kort iets fijner gemalen met de staafmixer. Hierdoor bestaat de structuur zowel uit fijnere als uit grovere stukjes wat ik zelf erg prettig vind. Verder kan je natuurlijk eindeloos variĆ«ren met de kruiden die je toevoegt. Ik heb het simpel gehouden, peper, zout, ui- en knoflookpoeder. Je kan ook nog geraspte kaas toevoegen, vind ik zelf een hele lekkere maar de rest van mijn gezin helaas niet....

Er staan op mijn blog ook nog andere recepten die lijken op deze, maar dit is toch echt weer anders. En niet geheel onbelangrijk, makkelijker!
Ik vond het trouwens lastig om mooie foto's te maken van de schnitzels zoals wel te zien is. Daarbij moest ik ook nog eens verrekte snel zijn want anders waren ze al op! Maar volgens mij is wel te zien dat ze lekker krokant zijn geworden en toch nog sappig van binnen zijn gebleven.

~

Kipschnitzels 4 stuks

2 dubbele kipfilets
60 gr havermout
1 ei
1 thl uienpoeder
1/2 thl knoflookpoeder
zout, peper
olie of boter om in te bakken

Snij de kipfilets door zodat je 4 redelijk gelijke stukken krijgt. Leg deze stukken op een stevige plank met een vel bakpapier er overheen. Sla dan met de deegroller de kipfilets plat tot ze ongeveer een dikte hebben van maximaal een halve centimeter. Ik vind het altijd heerlijk om me even lekker uit te leven op de arme kipfiletjes :). 
Breek het ei en roer het los in een kom.
Strooi op een ondiep bord de havermout uit en voeg de kruiden daar aan toe, meng goed. Het is altijd een beetje gokken met het zout vind ik zelf, ik heb een halve theelepel gebruikt. Als je geraspte kaas toevoegt kan je denk ik wel wat minder zout gebruiken.
Maar nu de schnitzels: haal een platgeslagen kipfilet eerst goed door het ei, beide kanten moeten bedekt zijn. Daarna leg je hem in het havermout mengsel, ook hier moeten beide kanten goed bedekt worden. Leg dan apart op een bord of plank. Herhaal dit met de overige kipfilets. 
Verhit wat olie of boter in een pan en bak de schnitzels op niet al te hoog vuur zo'n vier minuten per kant.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten