maandag 16 september 2013

Frambozen-Scones

Frambozen-Scones 

Zo het is weer ruim een week geleden dat ik wat heb gepost....het is een rare week geweest. Ik was een soort van ziek. Je kent het wel, snotverkouden, hoest de longen uit je lijf, hoofdpijn, maar net niet erg genoeg om je zonder schuldgevoel in je slaapkamer op te sluiten en onder een warm dekbed te kruipen. Nu is dat als moeder-zijnde toch uit den boze heb ik de afgelopen jaren geleerd...Het is nog steeds niet helemaal over, maar ik heb goede hoop dat de komende dagen me weer een blakende gezondheid gaan schenken! :)

Maar dat is dus de reden dat ik even verstek heb laten gaan, want als je je zo voelt dan is koken niet echt een pretje. Buiten het feit dat de damp die uit de pannen komt je neus nog harder laat lopen, kan je proeven wat je wilt en nog flauw eten op tafel zetten (of juist veeeel te zout!) want bij jezelf proeft alles als een oude sok. Daarbij is eten zelf ook geen pretje omdat je chronisch zuurstof-tekort krijgt zodra je een hap in je mond stopt en moet gaan kauwen. 

Gelukkig was het ergste hiervan achter de rug toen ik vrijdag voor mijn mans verjaardag moest gaan bakken! Ik heb me toch een waanzinnige Cheesecake gemaakt, ik schep niet snel op maar dit was echt een pareltje! Het recept hiervoor volgt ergens eind deze week denk ik. Verder heb ik de overheerlijke brownies gemaakt die al op dit Blog staan, die vallen altijd goed en ook nog een aantal marsepein snoepjes. Yummie Yummie kan ik je zeggen! 

Zondagochtend voelde ik me nog steeds brak doordat ik 's nachts slecht had geslapen vanwege hoesten en benauwdheid enzo en ik weet dat ik me van bakken beter ga voelen..dus tja..om half 10 stonden deze scones in de oven. Het was een probeersel naar aanleiding van een recept dat ik ergens op internet had gezien maar natuurlijk niet precies had onthouden wat erin zat. Dus zelf maar zitten goochelen en het resultaat mag er zijn.

Frambozen-Scones
Scones horen van nature niet zoet te zijn, dat zijn deze dus ook niet echt. Wel een beetje, gezien de kokosbloesemsuiker die ik erin heb gedaan, maar het is op de achtergrond. Mocht je nou wel een zoetere versie willen dan zou ik de 60 gram aanvullen tot 100 gram.

Ik heb het nooit echt duidelijk bij mijn recepten vermeld, maar de melen zijn over het algemeen te vervangen door volkorenmeel, of speltbloem of speltmeel en de rijstmelk door gewone melk of andere plantaardige melk. Natuurlijk kan je de kokosbloesemsuiker ook gaan vervangen door gewone rietsuiker oid maar dan is het hele idee van 'gezond snoepen' helemaal weg.

Deze scones vielen hier thuis bij mijn man en jongste zoon erg in de smaak. Ze zijn lekker bij de thee, om in je tas mee te nemen voor als je tussendoor trek krijgt, in de lunchbox van je kind als 'gezonde koek' (mits ze 'm lekker vinden natuurlijk) en ik heb er zelf deze morgen mee ontbeten, heerlijk! Mogelijkheden genoeg dus.
Uiteraard weer lekker simpel om te maken, gewoon mengen die hap en Kees is klaar, zoals mijn jongste zoon tegenwoordig continue zegt. (wie Kees dan is mag Joost weten...haha)

Veel bakplezier!
Frambozen-Scones
Frambozen-scones

150 gr (glutenvrij) havermeel
150 gr amandelmeel (of 150 gr speltmeel)
50 gr geraspte kokos
150 gr frambozen
60 gr kokosbloesemsuiker
80 ml kokosolie, gesmolten en daarbij beetje afgekoeld
1 el Bakmeel
2 eieren
60 ml rijstmelk
1/2 thl vanille
snuf zout

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Meng in een kom: de melen, de kokos, kokosbloesemsuiker, bakpoeder en zout. Schep dit goed door elkaar.
Voeg daarna de eieren, kokosolie, rijstmelk en vanille toe er roer tot een deeg. Het is vrij plakkerig.
Schep dan voorzichtig de frambozen er door heen tot ze goed verdeeld zijn.
Leg het deeg op een bakplaat die bekleed is met bakpapier en druk uit tot een rechthoek van ongeveer 15x20 cm. Snij met een mes het deeg eerst in 6 gelijke stukken en die vervolgens diagonaal door de helft. Je hoeft ze niet van elkaar af te halen, op deze manier zijn ze na het bakken makkelijk los te maken cq af te breken.
Zet voor ongeveer 35 minuten in de oven. De koek moet nog heel lichte vering hebben als je er zachtjes op drukt.
Haal uit de oven en laat helemaal afkoelen. Breek in stukken en bewaar in een luchtdichte doos.

Frambozen-Scones

Geen opmerkingen:

Een reactie posten