zaterdag 18 mei 2013

Zoete aardappelfritatta met kipsalade


Mijn kookboekencollectie geeft mij altijd inspiratie. Ondertussen begint mijn kast aardig vol te raken, maar nog steeds gebruik ik de boeken vaak, blader ze regelmatig door. Uiteraard zijn er altijd favorieten, waar je meer uithaalt dan uit andere, maar zou er geeneen weg doen! :)

Laatst zag in ik het nieuwste boek van Amber Albarda (voor sommigen bekend) een recept voor een zoete aardappelfritatta. Leek me erg lekker maar op dat moment had ik geen zoete aardappelen in huis.

Deze week zaten ze in mijn bio-pakket dus kon ik met het recept aan de slag!
Ik had niet alles in huis wat erin vermeld staat maar dat weerhoudt mij er niet van het toch te maken en er mijn eigen twist aan te geven.
Met onderstaande maaltijd als resultaat. (en een leuke verrassing: de kids vonden het heerlijk!!!)

Zoete aardappelfritatta

4 kleine zoete aardappelen (of 2 grote), geschild en in blokjes
2 kleine preitjes, in ringen gesneden
1 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst
1/2 bosje raapstelen, gewassen en grof gehakt
4 eieren
2 el sojamelk (of gewone melk)
olijfolie
peper/zout

Kook de aardappelblokjes in 10 minuten gaar. Stamp dan met een pureestamper tot puree, voeg wat peper en zout toe en zet even opzij.
Verwarm de oven voor op 200 graden, zet een ovenschaal met een diameter met 20 cm klaar.
Verhit een eetlepel olie in een koekenpan en fruit de ui zo'n 5 minuten. Voeg de knoflook toe en fruit een minuut mee. Doe dan de prei erbij en laat op laag vuur 8 minuten sudderen, roer af en toe.
Klop de eieren met de melk los in een kom of maatbeker, voeg peper en zout toe.
Doe nu het ui en prei mengsel bij de gestampte aardappelen en roer door elkaar. De raapstelen mogen er nu bij, schep goed om. Schenk dan de geklopte eieren erbij en roer tot het een egale massa is geworden.
Vet de ovenschaal in met wat olie en doe dan alles in de ovenschaal. Verdeel over de schaal en zet 25 minuten in het midden van de oven. Kijk na 20 minuten of de bovenkant niet te donker wordt. (zo ja, dan even wat aluminiumfolie erop leggen)
Haal uit de oven en serveer!



Kipsalade

1 gerookte scharrelkipfilet
3 handen wilde (of gemengde) sla (goed gewassen en drooggeslingerd)
1 rode paprika, in kleine blokjes
3 bosuitjes, in ringetjes
1 klein teentje knoflook geperst
2 el yoghurt
2 el mayonaise
kneepje citroensap
peper/zout

Als de fritatta in de oven staat is er mooi tijd om de salade te maken.
Snij de gerookte kipfilet in kleine blokjes. Doe de sla in een mooie serveerschaal en strooi de kip er overheen. De paprika en bosui mogen er ook bij.
Maak in een schaaltje de dressing van de yoghurt, mayonaise, knoflook, citroensap en wat peper en zout. Meng goed door elkaar.
Schenk de dressing over de salade en schep alles goed door elkaar zodat alles met de dressing is bedekt.
Serveer en enjoy!

#komkommer zou hier ook nog goed bij kunnen, die had ik zelf niet meer in huis





Geen opmerkingen:

Een reactie posten