donderdag 13 februari 2014

Bleekselderij soep


Bleekselderij....het is zo'n groente waar je vaak niet heel goed van weet wat je er mee doen moet. Meestal wordt het gebruikt als smaakmaker in pastasauzen, soepen etc, maar echt de hoofdrol speelt deze groente maar zelden. Waarschijnlijk omdat de smaak zo typerend en overheersend is.

Ik zelf gebruik deze groente ook niet vaak als hoofdgroente in een gerecht hoor, wel bij bijvoorbeeld bij waldorfsalade, maar verder toch ook meestal 1 of 2 stengels in de soep of bij sauzen. En dit terwijl bleekselderij een super gezonde groente is! Wat zit er dan zoal in? Veel vitamine K, tevens foliumzuur, vitamine B11 en vitamine A, kalium, calcium en mangaan. Het werkt bloeddrukverlagend en vochtafdrijvend. Genoeg reden dus om wat meer bleekselderij te eten :).

En dan venkel..ook dit is een wat apartere groente qua smaak. Je houdt ervan of niet, de anijsachtige smaak spreekt niet iedereen aan. Ook deze groente heeft goede eigenschappen, zoals het verbeteren van de conditie van de ogen, het tot rust brengen van je spijsvertering, venkelthee kan bijvoorbeeld darmkrampen helpen verminderen (ook bij baby's).Verder is deze knol rijk aan calcium, magnesium en kalium. Beide groenten zijn rijk aan voedingsvezels, wat een goede darmwerking stimuleert en voor verzadiging zorgt.


Zo ik geloof dat ik even een informatieve bui had haha, ach kan nooit kwaad toch om te weten wat je precies eet en waar het al dan niet goed voor is!
Deze soep is subtiel van smaak al zou je wellicht anders verwachten van twee groenten die uitgesproken smaken van zichzelf hebben. Ik zou zeggen, probeer het en geniet ervan!

Bleekselderijsoep

1 stronk bleekselderij, klein gehakt
1 venkel knol + groen, stengels en hart verwijderen en klein hakken
1 rode ui, gesnipperd
Snuf chilipeper
1 liter bouillon
hand verse peterselie, gehakt


Fruit de ui in een scheutje olie zo'n 6 minuten op laag vuur. Doe dan de chilipeper erbij en roer er even door.
Voeg nu de groenten toe en schep goed om. Giet de bouillon erbij en breng aan de kook.
Laat 20 - 30 minuten koken, tot alles zacht is en pureer dan met een staafmixer (of in de blender) tot een gladde soep.
Proef op peper en zout en strooi de peterselie er overheen.

Enjoy!

3 opmerkingen:

  1. Persoonlijk vind ik het lekkerder wanneer je nog kunt zien waar het van gemaakt is. Een gedeelte ven de bleekselderij en van de venkel hou ik daarom apart en doe die dan nadat de soep is gepureerd en bij.
    Heerlijk recept!! Bedankt.
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nelleke,
      Een beetje bite aan je soep is ook heerlijk! Hou ik zelf ook van maar ik heb nogal kieskeurige mannen hier thuis waardoor ik maar gewoon alles pureer zodat ze het zo naar binnen kunnen slurpen :).
      Fijn dat het recept je bevalt!
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen
  2. De stengels en het hart van de venkel kun je ook gebruiken in de soep omdat gepureerd wordt

    BeantwoordenVerwijderen