donderdag 1 mei 2014

Simpele salade voor iedere dag


Het is altijd handig om een soort basis salade recept te hebben. Althans, dat vind ik. Zo'n salade waar je altijd van op aan kan, eentje die nooit teleur stelt en die zelfs door je kieskeurige kinderen gegeten wordt. Een 'bij' salade, voor bij het avondeten of voor bij de lunch naast de soep. Een salade waar je blij van wordt omdat hij zo simpel is om te maken, maar toch heerlijk van smaak.

Nou zo'n salade is deze! Lekker simpel, je kan eindeloos variëren met de ingrediënten (wat je in huis hebt en lekker vindt) en hij past bij heel veel. Ik zet altijd graag naast de groenten bij het avondeten ook wat rauwkost neer. Nu heb ik gemerkt dat mijn kinderen (en met hun velen heb ik begrepen) het liefst gewoon rauwe stukken paprika en komkommer eten, niks salades met een dressing of wat dan ook. Prima natuurlijk om rauwe groente te eten, maar mama wil ook wel eens wat variatie. (vooral voor zichzelf in dit geval haha)

Dus is deze salade ontstaan. Doordat ik een kloddertje mayonaise (wel verantwoorde uiteraard) door de dressing doe is het geheel vrij smeuïg en dat valt bij de kleintjes in goede aarde! (bij de volwassenen ook trouwens) Het is niet zo dat ze hele bakken hiervan opeten natuurlijk, maar het gaat in ieder geval met wat minder gesputter dan gewoonlijk :). Daarbij hanteer ik vaak de regel: wie soep vooraf heeft gegeten hoeft geen salade meer naast zijn groente (want soep is ook al extra groente natuurlijk). Dus hebben ze ook nog een keuze in het geheel.

Zoals ik al zei, je kan qua groente eindeloos experimenteren in deze salade. Ik doe er bijvoorbeeld geen tomaten in omdat mijn oudste dan gaat steigeren en bij voorbaat al niet wil. Je kan ook andere kleuren paprika nemen, radijsjes, gewone ui in plaats van lente ui, geblancheerde sperzieboontjes, andere sla en ga zo maar door. Mocht je nou bij je avondeten geen vlees eten, doe er dan een extra ei doorheen of zelfs drie zodat je wel eiwitten binnen krijgt. (als je verder geen andere vleesvervanger neemt)

Ik hoop dat jullie er net zo blij mee zijn als ik!


Simpele Salade voor iedere dag

2 flinke handen verse spinazie of gemengde sla of rucolas
1 gekookt eitje, fijn gehakt
1 rode paprika in hele kleine blokjes
5 lente uitjes in ringetjes
Eventueel 2 tomaten in kleine blokjes
Dressing:
3 el olijfolie
1 el rodewijnazijn
1 thl mayonaise
drupje honing
peper/zout

Maak de dressing door alle ingrediënten daarvoor in een potje met deksel te doen en goed te schudden.
Doe nu alle andere ingrediënten in een slakom en schenk de dressing er overheen. Schep om met je handen of met bestek.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten