zondag 2 maart 2014

Courgette-Bami met Kerrie Kip


Zo gisteren een hectische dag gehad met het kinderfeestje van mijn middelste zoon. Hij was in december jarig (5 geworden) en gisteren pas zijn feestje gegeven!! Schaam schaam...
Tja in december ga je geen enkele ouder blij maken met een kinderfeestje, daarbij is Noah zelf dan ook al behoorlijk hyper van de Sinterklaas en zijn verjaardag en drukte op school dus wilden we het over de kerstvakantie heen tillen. Nou ja, dat hebben we gedaan en vervolgens ook over de voorjaarsvakantie haha.

Ik was het echt glad vergeten, erg he? Maar ja, hij vroeg er zelf ook niet meer naar dus er werd ook niks getriggerd bij mij. Tot de oudste er opeens naar vroeg... En dus waren we gisteren in zo'n indoor speel gebeuren. Ik ben er geen fan van, maar voor een kinderfeestje met bijna alleen maar jongens is het wel ideaal hoor! Al hun fysieke energie (en daar hebben ze een hoop van!!!) kunnen ze daar heerlijk kwijt, terwijl mama en papa rustig bij de tafel zitten te wachten met eten en drinken. Het was een geslaagd feestje!

Over wat daar geserveerd wordt qua eten ga ik het maar niet hebben...dat is niet echt iets wat binnen mijn Blog zou passen zeg maar. :)

Wat hier wel past is een recept voor Courgette-Bami met Kerriekip! Hhhmm een paar dagen geleden gemaakt en sindsdien wil ik het hier plaatsen maar het komt er maar niet van. Nu dus eventjes tijd voor gemaakt. Ik heb nog zitten broeden op een leuke naam voor de Courgette-Bami, in de trant van Bametti of Courbami of Courami of wat dan ook, maar het bekte allemaal niet zo lekker dus laat ik dat maar zitten. (suggesties zijn altijd welkom!)



Waarom in hemelsnaam Courgette-Bami zullen jullie wellicht denken?? Nou, zoals ik al ergens in een eerdere Blog heb vermeld reageer ik de laatste tijd nogal op zetmeelrijke producten. Nu is gewone bami, ook de gezondere varianten, erg zetmeelrijk...en dat geeft dus een vervelende reactie. Courgetti heb ik al regelmatig gegeten (dat is Courgette-Spaghetti), dus leek het me logisch dat ik dat ook in plaats van bami kan nemen. (zoals ook sommige mensen spaghetti als bami gebruiken). Courgette in slierten raspen met en julienne rasp en even een paar minuutjes opbakken met een teentje knoflook. Simpel, maar oh zo lekker!

In dit recept heb ik lekker makkelijk gedaan en een zak Thaise roerbakgroente van de AH opengetrokken en dat even geroerbakt met een flinke scheut Coconut Aminos (maar soja- of ketjapsaus is ook prima). Lekker een stokje kerrie kip erbij en je hebt een volwaardige maaltijd. 
Met als bonus na afloop geen slaperige dip of de behoefte om direct weer de kasten in te duiken op zoek naar iets zoets!


Courgette-Bami met Kerrie Kip

1 zak Thaise roerbakgroente
1/2 courgette, in slierten geraspt 
1 teentje knoflook, gepeld en geplet
flinke scheut Coconut Aminos (of soja, tamari- of ketjapsaus)
400 gr bio kipfilet in blokjes van ongeveer 2 cm
4 el olijfolie
1 el kerrie
1 thl komijn
1/2 thl kurkuma
1/2 thl koriander
1/2 thl garam masala
1/2 thl zout
1/2 thl peper

Maak een uur van te voren de marinade voor de kip:
Meng de olie met de kerrie, komijn, kurkuma, koriander, garam masala, zout en peper en giet dit over de kipblokjes. Meng alles goed door elkaar, dek af en zet in de koelkast tot gebruik.

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Leg de stokjes voor de kip even 10 minuten in koud water. Haal dan eruit en dep droog
Rijg de kip aan de stokjes (ongeveer 4 blokjes per stokje) en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Schuif in de oven en bak de kip in 30 - 40 minuten gaar. Keer in die tijd vier keer. (dus om de 8 minuten ongeveer)

De rest van de maaltijd maak je in de laatste 10 minuten dat de kip in de oven zit. Je roerbakt de Thaise groente maximaal 5 minuten op middelhoog vuur. Daarna haal je ze er direct af. De courgette bami bak je 2 minuten op met de knoflook, daarna gooi je de knoflook weg en strooit wat peper en zout over de courgette slierten.

Schep in een kom of een diep bord wat van de courgette bami, daarnaast een flinke hoeveelheid geroerbakte groente en 2 stokjes kerrie kip.

Enjoy!



4 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! Het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is echt verrassend lekker! Heerlijke knapperige groenten en dan met de frisse knoflook courgette en de kip. Laat je me weten wat je er van vond als je het een keer gemaakt hebt?
      Grtjs Jenny

      Verwijderen
  2. Voor hoeveel personen is dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja dat is een beetje lastig. De recepten zijn afgestemd op mijn eigen gezin wat bestaat uit 2 volwassenen en 3 kinderen onder de 8 jaar. Ik heb zelf de Courgette Bami gegeten dus de halve courgette was voor mij alleen (was wel vrij veel hoor) de anderen hebben een mengsel van quinoa en wilde rijst hierbij gegeten...

      Verwijderen