zondag 27 oktober 2013

Avond maaltijdsalade


Pppfff na mijn broodbak-mislukking van afgelopen week post ik nu maar een recept dat wel gewoon lukt en smakelijk is! haha

Oh ik was best gefrustreerd zeg nadat ik mijn vermeende focaccia had geproefd....het was het gewoon niet. Niet net niet, nee gewoon echt helemaal niet!! Zo vreemd, hij rook zo goed en zag er ook nog eens mooi gerezen uit...maar nee, echt niet te nassen als ik het zo mag zeggen.  

Maar ik geef niet op, komende dagen gaan we gewoon nieuwe varianten proberen en zodra het me is gelukt zijn jullie de eersten die het horen!! :)

Afgelopen vrijdag was zo'n dag waarop ik niet veel zin had om dingen te doen. Je kent het wel, pas om 3 uur 's middags eens de vaatwasser uitruimen omdat je aanrecht toch wel erg vol begint te raken met vuile borden en bekers van het ontbijt en de lunch. En je pas tegen kwart voor 12 aankleden omdat je om 12 uur ergens moet zijn.

Maar goed, dat is ook wel eens lekker zo'n dag, zeker als het ook gewoon een keertje kan. Maar wat ik wel had moeten doen en wat ik dus ook niet had gedaan waren boodschappen! Daar kwam ik dus om 5 uur achter toen ik eens ging kijken wat er op tafel moest gaan komen voor het avondeten. Nou zo op het eerste gezicht zou dat niet veel zijn...



Gelukkig vond ik in de vriezer nog een zak gamba's (altijd handig!), knoflook heb ik altijd wel en verder had ik nog een handje kleine aardappeltjes, 2 eieren, een wortel en in de vriezer nog doperwten en sperzieboontjes. Daar kon ik wel een maaltijdsalade van maken. En dan met knoflook gamba's erbij.

Zo gezegd zo gedaan. Oh ja en op verzoek van de kinderen nog stokbrood en kruidenboter.
De salade kan heel goed nog worden aangevuld met tonijn uit blik, maar omdat oma mee at (en zij eet vegetarisch) heb ik dat hier weggelaten.

Een lekkere maaltijd die snel klaar is en toch nog het benodigde groen bevat!



Avond Maaltijdsalade

2 handen doperwten
2 handen sperziebonen
2 handen kleine aardappeltjes in schil
1 wortel in kleine reepjes
8 olijven, in kwarten
1 el kappertjes
2 eieren
1 knoflookteentje, geperst
4 el mayonaise
1 el citroen of limoensap
handje gehakte verse platte peterselie
optioneel nog een blikje zalm op olijfolie
peper/zout

Was de aardappeltjes en kook ze daarna in 10 minuten net gaar. Doe na 8 minuten de doperwten en de sperziebonen erbij. Giet alles goed af en spoel dan na met koud water. Zet even opzij.

Kook nu de 2 eieren in 10 minuten hard. Spoel ook deze af met koud water.

Meng nu in een kommetje de mayonaise met het citroen- of limoensap, voeg knoflook toe en peper en zout en mix goed.

Doe de groenten en aardappeltjes in een serveerschaal. Snij wat grotere aardappeltjes nog een keer door midden. Meng de wortelreepjes er doorheen. 
Giet nu de dressing over de groenten en schep goed om. Voeg de olijven en kappertjes toe (en tonijn als je die gebruikt) en meng alles voorzichtig.

Strooi nu de peterselie er overheen en serveer. (ik had hier dus nog knoflook garnalen bij, maar als je tonijn gebruikt hoef dat dus niet)
Wij hebben er met 3 volwassenen van gegeten.



2 opmerkingen:

  1. Wat ik me afvraag is voor hoeveel personen dit is, en ook de rest van je recepten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben er met 3 personen van gegeten.
      Mijn recepten zijn afgestemd op mijn eigen gezin, 2 volwassenen en 3 jonge kinderen. Soms zijn er ook gerechten voor 1 of 2 personen maar dat staat er dan bij.
      Groetjes Jenny

      Verwijderen